ÅSIKT

Miljondollarsopran

Claes Wahlin om att operasångerskan Nina Stemme tilldelas årets Birgit Nilsson-pris

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Neda Navaee
Sopranen Nina Stemme är 2018 års mottagare av The Birgit Nilsson Prize
KULTUR

Helt förvånande var det nu inte, att 2018 års Birgit Nilsson Prize skulle tilldelas hennes kanske främsta efterträdare i facket dramatisk sopran: Nina Stemme.

De sjunger samma repertoar, Wagner, Richard Strauss och en del av den tyngre italienska som Puccinis Turandot. För oss som faktiskt har hört Birgit Nilsson live, måste ändå sägas, och där tror jag inte ens Stemme invänder (som inte lär ha hört henne live), så var Nilssons röst oförliknelig.


Nina Stemmes sopran är stor, expansiv och har karaktär, framför allt så är det en röst som fortfarande utvecklas.

En miljon US dollar har nu Stemme erhållit och höstens prisceremoni den 11 oktober bjuder på musik, inte med Stemme själv, däremot med Bryn Terfel och Christina Nilsson.

Från och med 2019 kommer också detta det största musikpriset att administreras av Musikaliska Akademien


Jubileumsårets pris krävde väl också ett samband mellan Nilsson och pristagare, så som det första priset till Plácido Domingo (som Birgit Nilsson själv ska ha utsett), låg henne nära. Även Riccardo Muti och Wienerfilharmonikerna, de två föregående pristagarna, är ju så att säga i samma fack.

Det är kanske lite synd, att belöna den starkaste, dominerande strömfåran inom opera, det sena 1800-talets dramatiska opera.

Med ett pris i denna storlek skulle den opera som ligger lite vid sidan om, samtida såväl som barock, kunna få en välförtjänt uppmärksamhet.

ARTIKELN HANDLAR OM