Kvinnliga vinnare på filmfestivalen

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Ovanligt många för att vara en internationell festival

1 av 2
Det pulserande franska dramat Girlhood av Céline Sciamma van bronshästen för bästa film.

FILM Över 30 procent av filmerna på årets Stockholms filmfestival är regisserade av kvinnor.

Det låter kanske inte märkvärdigt på svenska breddgrader, men för en festival som bygger sitt program på utländsk film – nästan hälften utomeuropeisk – är det en ansenlig siffra.

Andelen avspeglade sig även – med råge – när priserna fördelades på fredagskvällen.

Bronshästen, festivalens pris för bästa film, gick till det pulserande franska dramat Girlhood av Céline Sciamma. Efter regissörens sinnrika förstafilmer Water lilies och Tomboy är detta ännu en sorts coming of age om kvinnlig frigörelse, fast denna gång inte från en vit medelklassenklav utan med svarta förortstjejer i Parisbetongen.

34 år fyllda är den mångbegåvade Sciamma på god väg att ta plats bland filmvärldens stora. Hoppas bara hon behåller sin personliga ton när anbuden trillar in; samtidsradarn och publikkontakten lär inte försvinna. Girlhood har svensk premiär 28 november.

Saknar distribution gör däremot sydkoreanska A girl at my door, belönad för bästa debut. July Jungs film är en förbluffande dramathriller om en ung kvinnlig polis som slits mellan fördomarna på provinsen och kärleken till en frånvarande kvinna lämnad i stan. Melankoli möter häftiga humörsvängningar – som så ofta i koreanskt drama – här i en by vid havet där alla känner alla. Alkohol, våld och illegal arbetskraft blir också en del av vardagen.

Det infallsrika dramat är inte utan brister, men dess verkshöjd och oförutsägbarhet förtjänar mer än en festivalpublik.

Jon Asp

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.