ÅSIKT

Framgångsagan som var en miljardbluff

Podden ”The dropout” visar sund skepsis mot Silicon valley-myterna

avSandra Wejbro

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: AP
Berättelsen om Elizabeth Holmes och hennes företag Theranos berättas i podden ”The dropout”.

Elizabeth Holmes har en intensiv blick, hon ser aldrig ut att blinka. Glöden, den mörka rösten (som hon tränat sig till) och budskapet tycks oemotståndligt. Trots att hennes ”uppfinning” – att ta blodprov på ett enklare sätt – dömts ut som omöjlig enligt fysikens lagar av lärare på Stanford lyckas hon bygga en enorm hajp runt sitt hälsoteknikföretag Theranos, som bäst värderat till flera miljarder.

Nyligen släppte HBO Nordic The inventor: Out for blood in Silicon Valley, en två timmar lång dokumentär om Holmes, men långt mer fascinerande och djup­gående är podden The drop­out av Rebecca Jarvis på ABC radio.

I den får vi följa Elizabeth Holmes från hennes välbärgade uppväxt, via tiden på Stanford-universitetet som hon hoppade av för att starta företaget Theranos, tills hon som 19-åring blev världens yngsta, kvinnliga miljardär (av egenhändigt intjänade pengar).

Idén om ett enklare och billigare sätt att ta blodprov fick Holmes tidigt, och liksom sin idol Steve Jobs hoppades hon revolutionera världen. Enda kruxet var att få idén att funka i praktiken. När tiden går utan att Theranos lyckas leverera vad de utlovat förvrids företagskulturen från sekteristisk frälsning mot paranoid manipulation.

Elizabeth Holmes fortsätter charma pengar av både små och stora investerare innan bubblan spricker 2015 efter en granskning av John Carreyrou i The Wall Street journal. Nu väntar hon på rättegång och riskerar uppemot 20 års fängelse för bland annat bedrägeri.

En styrka med The dropout är dess djupa skepsis mot Silicon Valley och den sjuka kulten runt framgångssagor som Steve Jobs. När Elizabeth Holmes dök upp var hon en frisk fläkt i en mansdominerad bransch och folk älskade bilden hon målade upp av sig själv, den saga hon förmedlade. 

När vi väldigt gärna vill tro att något är sant, är risken stor att vi slår dövörat till mot alla dundrande varningsklockor. Det visade Billy McFarland och hans fam­ösa Fyre festival, skildrad i Netflix-dokumentären Fyre, och det visar Elizabeth Holmes. Gemensamt för dem båda är den tomhet de utstrålar – bakom sin charmerande yta.

ARTIKELN HANDLAR OM