ÅSIKT

Konsten växer!

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Ett växande verk av Simon Häggblom och Karin Lind, i samarbete med 160 odlare, pågår fram till skördefest i september utanför Skulpturens hus, Vinterviken.
KULTUR

Gratis tomater i stadsnära läge. Om än rätt små till ytan och disponibla bara över sommaren. Användningen är valfri även om odling faller sig mest naturlig på platsen. Av blommor eller gurkor, japansk salladsmix, prydnadspumpa eller bara gräs. Alla 160 gick åt omedelbart.

Ett i grunden allvarsamt drama om växandet pågår hela sommaren utanför Skulpturens hus i Vinterviken. Fristad kallar Simon Häggblom och Karin Lind sin levande installation, en fristående fortsättning av förra sommarens humoristiska koreografi för robotgräsklippare och växande gräs. Skådeplatsen och inramningen är desamma, en jättelik svagt lutande scen, denna sommar fri för publikens medverkan. Stycket skriver sig självt medan det pågår, tempot är dramatiskt långsamt och scenografin i ständig förändring. I huvudrollerna finns 160 odlare och deras egenhändigt komponerade miniträdgårdar. Alla deltar i spelet med sin lott - och här är alla vinnare.

Någon satsar på stenarrangemang och mycket småskalig vattenkonst. Eller underhållsfritt med plastblommor i våldsamma färger. En lott är överfylld av minnen från förra sommarens semester i Grekland. Vissa växter slingrar sig iväg och slår rot på andras mark. Och ett sällskap slår sig ner med kaffetermos.

Namnet - Fristad - ger associationer på en glidande skala. Tomtstorleken 1 x 2 meter är det mått en människa behöver för vila, i sängläge och - i graven. Den plats alla till slut har rätt till.

Odlandet är symboltyngt, och fyllt av klyschor. Varje plätt ett memento mori - fast folkligt och lustfyllt. Ett vitalt inlägg om tillfällig offentlig konst. Bokstavligen i direkt dialog med den man vill nå.

Kristiina Kyander