ÅSIKT

Brus på nytt sätt

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Vem kunde ana att Norberg skulle bli särskilt känt för två saker. Elsa Anderssons Kafé och den gränslösa Norbergfestivalen som 28-31 juli firar 5-årsjubiléum.

Det handlar om nya tekniska lösningar och musik en masse, närmare 100 artister i kamp om ljudutrymmet som återstår sedan bruset har kapat åt sig sin del. I dag kan vem som helst starta en dator och hjälpligt få den att låta. Just därför hårdnar kraven på dem som vill lyckas inom denna spräckliga musikgenre som rymmer det mesta som går på elektricitet.

Men, skriver arrangören, "Det räcker inte med att vrida på en oscillator eller slå på en bit metallskrot". Något mera måste till. En konstnärlig idé, till exempel.

Den som har besökt festivalområdet med den monumentala Mimerlaven på 65 meter, förstår att sommaridyller som denna av betong och stål triggar igång idéflödet.

Några namn ur spellistan: Moder Jords Massiva, Guds Söner, Syntax, En halvkokt i Folie, Dror Feiler, Dead Letters Spellout dead words, Råtasseriet, Fukt, Rytmobile. Och ej att förglömma Gävles bidrag till bullerförhöjandet: Olle Oljud.

Mikael Strömberg