ÅSIKT

Claes von Rettig död

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avÅsa Linderborg

KULTUR

Ville bryta ner kulturvärldens hierarkier och dess elitism

Claes von Rettig – regissör, scenkritiker och teatergrundare.

Jag har brevvänner som jag aldrig har träffat. En av dem är Claes von Rettig. Med jämna mellanrum har han skickat uppmuntringar, tröst och tålamod. Lugnande stridsrop som utgjort lä i blåsiga stunder.

För ett par veckor sedan dog Claes, 82 år gammal. I dag (27 maj) hålls en minnesstund på Konnsjögården i södra Dalarna, det internationella kulturcentrum som han drev tillsammans med sin hustru Margareta Söderberg.

Claes var teaterutbildad på George Washington University i USA. Han arbetade en tid vid Operan och Dramaten, men led av institutionernas borgerliga konventioner. Han var en vass teaterkritiker i Aftonbladet på 60-talet, med en teatersyn som var i opposition mot såväl Alf Sjöberg som Ingmar Bergman. Han var en av grundarna av Norrbottensteatern i Luleå, liksom av Skeppsholmsfestivalen. Under många år frilansande han som regissör i hela Norden med många nydanande uppsättningar, bland annat av Brechts Herr Puntila och hans dräng Mattis. Claes von Rettig var besjälad av att bryta ner kulturvärldens hierarkier och den elitism som dessa medför; han ville att scenkonsten skulle nå så många som möjligt.

”Vårda ditt ursinne” var Claes von Rettigs motto och uppfordrande testamente. Jag lovar att jag ska göra vad jag kan, även om det är mycket svårare nu när Claes inte längre skickar mig en näve råg i ryggen.