ÅSIKT

Tyngd av Gucci-bågar

Alice Kassius Eggers svarar Ferrada-Noli: Klass är genomgående i Åhlunds bok

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avAlice Kassius Eggers

KULTUR

DEBATT. Det känns som en av samtidens hundratusenkronorsfrågor hur man definierar klass och klassperspektiv. För Caroline Ringskog Ferrada-Noli (Aftonbladet 21/1) verkar överklass vara synonymt med god ekonomi, vilket förvånar mig, eftersom hon själv utforskar andra kapital i sitt eget skrivande.

Ferrada-Noli säger att hon är glad över att Rebecka Åhlund inte har med klass ”från ett medvetet håll” och jag undrar hur hon tänker det skulle se ut. Vad är ett medvetet klassperspektiv i en självbiografi? Att deklarera den ensamstående mammans inkomst efter pappans självmord?

När Ferrada-Noli skriver att det är exakt hennes smak att läsa om överklassens villkor undrar jag om inte hennes läsglasögon tyngs ner av ett par rätt otympliga Gucci-bågar. För ärligt talat är väl en scen från Maldiverna lika representativ för boken som när Åhlund köper hembränt ur en Volvo. 

Att läsa meningen “I Brämhult utanför Borås där jag växte upp, räckte det gott och väl att ha en död pappa, diabetes och svensk afro för att vara annorlunda” och återge den som att hon ”pratar om sin vita afrofrisyr som ett tecken på utanförskap” är ogint på gränsen till ohederligt. Inte minst för att Åhlund i stycket efter uttryckligen redovisar sin normativitet i fråga om både klass och hudfärg. 

Klass i Åhlunds bok ser kanske inte ut som i en debattartikel på Aftonbladets kultursida, men är genomgående närvarande. Och det är väl just när den vägrar färdiga mallar för medvetenhet som litteraturen blir oumbärlig.

ARTIKELN HANDLAR OM