ÅSIKT

Hon målade rätt ut från sig själv

Torsten Kälvemark om Ulrica Hydman Vallien (1938–2018)

Foto: Görgen Persson
Glaskonstkonstnären Ulrica Hydman Vallien avled i onsdags, tre dagar före sin 80-årsdag.
KULTUR

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det var 1963 som Ulrica Hydman Vallien och hennes man Bertil kom till det lilla glasbruket i småländska Åfors. Han etablerade sig där som en förnyande glaskonstnär men för Ulrica var det ännu keramiken som gällde.

1972 började också hon arbeta med glas och då med en ny målningsteknik, tillika en veritabel form- och färgexplosion. Hennes tulpaner, ormar och fantasidjur både skrämde och tjusade. Ingen kunde stå likgiltig inför hennes kreativa fantasi. Hon var med och formade Kosta Bodas produktion under flera decennier och blev med tiden alltmera folkkär. Hon ville verkligen nå ut med sin konst till breda lager och hade inget emot att vara kommersiell.

Nu dog hon bara några dagar innan hon skulle fylla 80. Vill man få en kort summering av hennes livsfilosofi kan man på nätet se ett klipp ur SVT-programmet Go'kväll från 2011. Där samtalar hon med Pekka Heino kring fiktiva gäster vid ett middagsbord. Hon har bjudit in Jungfru Maria, Albertus Pictor och Woody Allen. Och så, något oväntat, henne själv som 30-åring, en ung mor som förlorat ett barn i en tragisk drunkningsolycka.

I samtalet betecknar hon sig som ”naturbarn”. Där säger hon också att de bilder hon tidigt sett av medeltidsmålaren Albertus Pictor bidragit till att förlösa henne konstnärligt: ”Han målade rätt ut från sig själv”, noterar hon. Det var uppenbarligen vad Ulrica Hydman Vallien också gjorde.

ARTIKELN HANDLAR OM