ÅSIKT

Äckelhärliga fina tittskåp

Julkalendern - lucka 3: Tvångsbeteenden och djuriska drifter i Nathalie Djurbergs julklappssäck

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: © Nathalie Djurberg & Hans Berg
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Worship, 2016 (film still) Courtesy Lisson Gallery and Gio' Marconi, Milan
KULTUR

LUCKA 3 Årets tomte är faktiskt inte jubilaren Ingmar Bergman. Nej, tomten för året heter Nathalie Djurberg.

Eller snarare är hon Bad Santa. Utställningen på Moderna museet tillsammans med kompositören Hans Berg tog flera upprymda timmar att gå igenom. En djungel av exotiska blomskulpturer ledde in i själens mardrömsmörker. Lika upptagen som Bergman är hon av sadism, masochism och perversiteter. 

Och musiken är en lika viktig komponent. Varje leranimerad filmfabel i skarpa färger var käftsmällar. Katolska präster med Satans uppsyn svänger med rökelsekar medan halvnakna kvinnor krälar plågat vid deras fötter. I en svartmålad sängkammare skriker ett otröstat barn i en spjälsäng medan en ångestriden mamma skriver förkrossande sanningar med vit krita på väggarna. Hon vrider sig som en sexuellt frustrerad orm på golvet, i ett psykosliknande tillstånd. 

Alla upptänkliga tvångsbeteenden, låga instinkter, djuriska drifter och våldshandlingar som pågår i slott och koja, på dansklubbar och bordeller finns här i äckelhärliga tittskåp. Furstarna och fursteslickarna i groteska poser. 

De som påstår att svenska konstnärer är fega, humorbefriade och politiskt korrekta missade utställningen En resa genom träsk och förvirring med små glimtar av luft.

ARTIKELN HANDLAR OM