ÅSIKT

Johan Tell: Något är bättre än inget

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Svarar på Per Kågesons attack

Sedan jag köpte min Volvo S70 bi-fuel i december 2003 har jag kört cirka 400 mil med biogas som drivmedel.

Varför har du problem med det, Per Kågeson?

Biogas bidrar inte till växthuseffekten som bensin gör.

Biogas är en förnybar energikälla vilket bensin inte är.

Ingen krigar om den soptipp där min biogas framställs, vilket tyvärr inte är fallet med oljefälten i exempelvis Mellanöstern.

Vad är det jag missförstår?

Utöver mina 400 biogasmil har jag även kört cirka 100 mil på bensin. Detta eftersom vår sommarstuga ligger i den delen av Sörmland som saknar tankmöjligheter för biogas. Men när Eskilstuna väl fått igång sin gasmack - pumpen kopplas in vilken dag som helst - beräknar jag att så gott som uteslutande köra min bil på biogas.

Det tycker du är dumt eftersom biogasen inte räcker till alla.

Och?

Alla människor kan inte cykla. Likväl är det ett gott råd att uppmana folk att cykla till jobbet för miljöns skull.

Jag, som privatbilist, valde att köpa en bil som tär mindre på miljön och jordens resurser. Därmed gör jag något litet för vår gemensamma miljös skull samtidigt som jag ger en vink åt bilindustrin om att alla konsumenter inte vill ha ännu större bensinbilar.

Du, som trafikmiljöexpert, hävdar att vi istället för att satsa på miljöbilar bör koncentrera oss på diesel och bensin. Du påstår att frågan om alternativa drivmedel är en fråga för framtiden.

Om du noterat jordens minskande oljereserver, ökande privatbilism och amerikanska allt mer törstiga bensinbilar borde även du, Per Kågeson, insett

att den framtiden redan är här.

Resonemanget i ditt inlägg är det samma som i din skrift Dieselmotorn på kort och lång sikt som du skrev åt bilindustriföreningen Bil Sweden. Det hade varit klädsamt att nämna.

För övrigt hävdar jag fortfarande att en miljöminister ska åka miljöbil.

Johan Tell