ÅSIKT

Livsfarliga persontåg – en affärshemlighet

avMikael Nyberg

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Veolia förnekar tåg med driftsförbud

Veolias tåg från Malmö till Stockholm var tre timmar försenat redan vid avfärden efter lunch den 2 januari 2011. I skogen utanför Osby gick ett av hjulen på loket sönder, förstörde drygt en kilometer räls och krossade delar av underredet på flera vagnar. Lokföraren nödbromsade. Ett par hundra resenärer fick pulsa ut i snön för vidare färd med buss.

De hade tur. Tåget kunde ha farit ut i skogen i 160 kilometer i timmen.

Nu rapporterar Skånska Dagbladet att Veolia tog loket i drift trots att det hade körförbud. Det stod inne för reparation på Euromaints verkstad i Malmö. Hjul var skadade. En hel hjulaxel skulle bytas ut.

Tidningens källa är en av de anställda vid verkstaden. Han kan inte framträda med namn utan att riskera jobbet.

Veolia förnekar uppgifterna. Vem ska man lita på? Enligt flera källor är detta inte är någon enstaka händelse. SJ respekterar körförbuden, men Veolia och andra bolag struntar ofta i dem. Operatörerna har fullbokade tåg och inga lok och vagnar i reserv. Då får tågen gå trots röd flagg.

De som har förstahandsinformationer kan inte framträda offentligt. De vågar inte ens vända sig till Transportstyrelsen med sina vetskaper.

Efterforskningar pågår på Euromaint. Företagets kunder kräver att källan till Skånska Dagbladets uppgifter spåras upp.

På den nya, konkurrensutsatta järnvägen gäller inte offentlighetsprincipen. Upplysningar av livsviktig betydelse faller under affärssekretessen. För utövandet av vår valfrihet får vi hålla oss till reklamen. Där står inget om lok och vagnar med körförbud.