ÅSIKT

Mediernas fel att pr-byråer tar makten

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Bantade redaktioner blir resurssvaga mot byråerna

Fredrik Gerttens inlägg mot bananjätten Doles pr-maskineri.

Fredrik Gertten sätter fingret på en uppenbar och oroande utveckling i sitt inlägg om Doles pr-maskineri mot hans film Big boys gone bananas. Men hans krav på registrering av lobbyister löser bara en del av problemet.

Det stora problemet – att mediernas redaktioner krymper samtidigt som pr-byråernas guns for hire blir allt fler, kommer en registrering inte att lösa.

Den här utvecklingen är inte pr-branschens fel. Det är helt och hållet mediernas eget.

Den senaste tiden har i princip samtliga stora medieredaktioner i Sverige sjösatt sparpaket med kraftiga personalneddragningar som följd.

Mediecheferna ger alla samma anledningar: De stora strukturomvandlingarna – vilket i detta fall betyder att läsarna flyttar till nätet men att intäkterna inte hänger med i samma takt.

Den här utvecklingen har pågått länge men medierna har med få undantag vägrat att ta den på allvar. I stället för att utveckla nya intäktsmodeller som passar läsarnas konsumtionsmönster har man fokuserat på att försöka tvinga läsarna att fortsätta välja papperstidningen – inte för läsarnas skull, utan för att den formen är mest lönsam för mediehusen själva.

Att det inte går att tjäna pengar på webben har blivit en sanning, trots att den gång på gång motbevisats. I år kommer, till exempel Aftonbladets annonsintäkter på webben passera papperstidningens dito, samtidigt som Dagens Industri drog in 44 miljoner kronor i ren vinst på webben i fjol.

De slimmade redaktionerna kombinerat med en webb som skriker efter snabba nyheter har gjort det allt mer tacksamt att fylla tidningar och sajter med innehåll som förpackats av de allt starkare pr-byråerna och pressavdelningarna. Arbetsplatser som nu allt oftare befolkas av duktiga journalister som tröttnat på tidningarnas sparpaket och löneutveckling.

Pr-byråernas försvarare brukar säga att det är väl bra att fler engagerar sig i samhällsdiskussionen. Problemet är bara att byråerna själva inte alltid välkomnar detta.

Under den arabiska våren har det – ofta tack vare registreringslagar – framkommit att nästan varenda brutal regim har pr-byråer som försöker tvätta deras byk på alla intressanta marknader. När aktivisten Maryam al-Khawaja från en scen i Oslo och berättade om fruktansvärda övergrepp i Bahrain fylldes mikrobloggen Twitter av anklagelser från fejkade konton om att Maryam al-Khawaja var en lögnare utsänd av Iran. Enligt Thor Halvorssen, chef för den New York-baserade tankesmedjan Human Rights Foundation, var kampanjen orkestrerad av den amerikanska pr-byrån Qorvis Communication, som enligt officiella dokument agerar lobbyister åt Bahrain i USA.

I år kommer flera stora medier göra försök att ta betalt för sitt innehåll på webben. Det kan i bästa fall leda till att styrkeförhållandet mellan pr-byråerna och medierna jämnas ut en smula. Då skulle fler kunna göra journalistik som Fredrik Gertten.

Martin Schori

nyhetschef på Dagens Media