Hipster-kanal tar plats i finrummet

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

”Vice” gonzojournalistik får egen show på HBO

”Vice” – nu på HBO.
”Vice” – nu på HBO.

”Bara för att ni tog på er en fucking safarihatt och tittade på bajs hade ni inte rätt”. New York Times legendariske reporter David Carr svarade burdust när grundarna av hipstermagasinet Vice kritiserade hans anrika morgontidning. De menade att The Times skrev ytliga livsstilsartiklar medan deras Youtube-kanal rapporterade om helveteshålet Liberia, delvis kontrollerat av kannibaliska krigsherrar där toalettbristen resulterat i att folk bajsade på stranden.

Och visst, chockvärdet som är Vice varumärke ger dem inte alltid rätt. Men ingen hade låtit dem komma undan med sin egensnickrade gonzojournalistik inne i mediernas finrum.

Ironiskt nog är det precis där Vice nu välkomnas. Till och med mogulen Rupert Murdoch hyllar imperiet som grundaren Shane Smith byggt på internet, där tonvis med material för en ung publik ointresserad av main­stream­nyheter gett klick.

Senaste framgången är en egen show på kabeljätten HBO, som hade premiär i helgen.

Första avsnittet bjuder på ett vykort från ett turbulent Filippinerna och ett inslag från Afghanistan med barn som övertalats till att bli självmordsbombare. Jag (och alla andra) längtar förstås mest efter detaljerna från Dennis Rodmans resa till Nordkorea och middag med Kim Jong-Un senare i säsongen.

Vice håller Shane Smiths löfte att skildra ”det absurda med det moderna tillståndet” med storier som ”ska slå en i ansiktet”. Men som gammalt fan hoppas jag att de inte säljer ut hela sin nihilistiska själ.

Att skriva dissiga bildtexter under foton från medeltidslajv är också ett viktigt journalistiskt uppdrag. Kanske.

Kristoffer Vita

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.