Det närmaste Europa kom Andy Warhol

Men nu har Vivienne Westwood förlorat förmågan att förvandla omvärlden till konst

Av: Kristofer Andersson

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Vivienne Westwood på streetwalk med modeller utanför INEOS huvudkontor, London 2014.
Foto: Ki Price
Vivienne Westwood på streetwalk med modeller utanför INEOS huvudkontor, London 2014.

Mellan ambassaderna på Lidingö pågår utställningen Punk & glamour: A private collection, ett slags best of ur den brittiska designern Vivienne Westwoods femtioåriga karriär: arbetardottern som tilldelades den brittiska imperieorden för sitt mode, lika sexuellt ambivalent som uppnosig. En designer som hittade frihet i de mest traditionstyngda delarna av Storbritanniens sömnadstradition.

Få kan bättre plocka sönder ett Lochcarron-mönster. Mellan Harris tweed och François Bouchers rokokomålningar upptäckte Vivienne Westwood under sjuttiotalet en outforskad brytpunkt. Resultatet: Ett planerat kaos, fixerat med säkerhetsnålar och gummi. En popkulturell fixstjärna, det närmaste Europa kommit Andy Warhol.


En gång formade de här plaggen världen. Från punkens tischor (prydda med logotypen SEX, namnet på Vivienne och partnern Malcolm McLarens butik), via tröjor av silduk (mest nyttjat inom osttillverkning) till den 1700-talsinspirerade korsett som innebar startskottet för Westwoods nittiotal – de sista engagerade åren.

Numera liknar designern mer en amorterande åldring, som tjurigt bär tartartyget bakochfram, än den multisexuella kraft hon var. En konstnär som förlorat förmågan att förvandla omvärlden till konst. I stället hattar hon runt mellan det ena ”kontroversiella” ämnet (Julian Assange) efter det andra (Arktis förödelse) samtidigt som allt färre bryr sig om slutresultatet.


Vivienne Westwood uppfyller inte längre den kravspec som ställs på en designer av hennes kapacitet: att vara en del av tiden. Till skillnad från andra uttryck förvandlas mode till konst först i mötet med konsumenten. Det mötet existerar inte längre.

En anmärkning som låter större än vad den är.

I berättelsen om den moderna brittiska modehistorien är Vivienne Westwoods precision endast överträffad av själsfränden Alexander McQueen. Detta trots – eller på grund av – att hennes första karriärdrag var att sjappa från Harrow Art School, eftersom hon inte kände sig hemma bland den bestickskunniga klassen. Ett diffust tryck över bröstet som kom att explodera i decennier.

Den explosionen hänger nu i den svenska borgerlighetens centrum. På en diskret etikett står att läsa: För soldater och prostituerade – för punkare och flator.


Vivienne Westwood: Punk & glamour. A private collection pågår på Millesgården t o m den 9 maj 2021.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.