En värdig Polarpristagare

Anna Netrebko är en av världens främsta sopraner

avClaes Wahlin

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Foto: Julian Hargreaves
Anna Netrebko (född 1971), en av årets Polarpristagare.

När Anna Netrebko och tenoren Rolando Villazón gjorde huvudrollerna i Verdis La traviata i Salzburg 2005 uppstod en kalabalik av sällan skådat slag.

Festivalpubliken består av en förkrossande majoritet av besökare med mycket gott om pengar. Vid premiären utanför festspelshuset frestades biljettinnehavare med allt möjligt för sin biljett: lyxkryssningar erbjöds, blanka checkar skrevs.

Netrebko upptäcktes av Valery Gergiev medan hon studerade på musikkonservatoriet i Sankt Petersburg. Där ska hon ha extraknäckt som vaktmästare när Gergiev fick syn på henne, en askungesaga som ledsagade hennes tidiga karriär.

Debuten skedde 1993 på Marinskijteatern i Figaros bröllop. Hon var 22 år. Sedan dess har hon erövrat en lång rad roller och framträder på alla de stora operahusen runt om i världen. Främst är det roller i operor av Mozart, Donizetti, Bellini eller Verdi som hon har excellerat i, även om hon numera inte längre sjunger bel canto eftersom rösten inte är lika ung längre.


Netrebko är fortfarande en av världens främsta sopraner och jag har hört henne ett antal gånger, bland annat just i Salzburg. Hennes lyriska sopran är tät, varm och synnerligen elastisk. Hon har därtill en sällsynt scennärvaro, en förmåga att liksom lysa från scenen, vilket tillsammans med rösten har gett henne en välförtjänt stjärnstatus. Så nog är hon en värdig pristagare.

Polarpriset vill uppmärksamma ”betydande insatser” eller ”insatser som bedöms kunna bli av stor betydelse för musiken eller musiklivet”, vilket skiljer det från konkurrenten Birgit Nilsson Prize, vars en miljon dollar dessutom är betydligt mer än Polarprisets lika många kronor. Polarpriset är alltså inte ett pris för ett väl uträttat livsverk, även om de tidiga priserna låg nära det kriteriet.

Netrebkos karriär är långt ifrån över, och Polarpriset är ännu ett av en lång rad priser hon erhållit. På senare år har hon debuterat i Verdis Aida och Giordanos Andrea Chénier. Närmast sjunger hon Tosca på Metropolitan, i London och i sommar i Salzburg.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM