Världen i lägenheten

Av: Ulrika Stahre

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Bilder som sätter Hammarkullen på kartan

Utomhus inomhus
Utomhus inomhus

Hammarkullen är miljonprogram, karneval, namnet på en tv-serie skriven av Peter Birro och Göteborgs enda underjordiska spårvagnshållplats. Som när andra förorter i Sverige byggdes på 1960-talet så var det satellittanken som styrde: Angered, Hammarkullen och Högsbo ligger i ett pärlband, långt från centrum. Inte mitt i skogen men närapå.

I Hendrik Zeitlers 424 (journal) är det skogen som är grundtonen. Och Zeitler är en skicklig naturfotograf. Hans vinterbilder sänder ut en högst påtaglig kyla blandad med känslan att ljuset måste tas tillvara, det försvinner snart bakom en kulle. Man kan nästan känna den där dävna doften av skog och jord, det kyligt fuktiga.

De tre första siffrorna i postnumren för Angered med omnejd är 424, siffror som i boken står för hembygd och trygghet. Så naturen i 424 är aldrig ­bara en natur att betrakta. Det är en bebodd natur, med spår av människor och människors lust ­eller tvång. Hemlösas läger, barns kojor. Någon har spikat fast brädsteg på ett träd. Någon annan har burit ut en stol.

Zeitlers 424 blir en allomfamnande studie i de mänskliga sambanden. Tydligast kanske när han bygger en camera obscura i den egna lägenheten och skapar bilder där ute och inne smälter samman. Där platsen i världen är världen.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.