ÅSIKT

Höstsonaten – nu på skiva

Lennart Bromander lyssnar på Sebastian Fagerlunds Bergmanopera

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avLennart Bromander

KULTUR

MUSIK Teaterversioner av Ingmar Bergmans filmer har blivit minst sagt frekventa, men först ut med en Bergmanopera blev den finländske tonsättaren Sebastian Fagerlund med Höstsonaten, som uruppfördes i Helsingfors hösten 2017. Den svenska scenpremiären följer i Malmö nästa -säsong.

Sebastian Fagerlunds opera efter Ingmar Bergmans Höstsonaten finns nu utgiven på skiva

Höstsonaten varierar ett av Bergmans vanligaste teman och trauman, konstnären som sätter sitt konstnärskap före sina medmänniskor i allmänhet och egna barn i synnerhet. Det är ett kammardrama mellan mor och dotter, där moderns, den firade konsertpianistens hänsynslösa egoism avslöjas skoningslöst.


Sådant gör sig utmärkt också som opera, och Sebastian Fagerlund har skickligt utnyttjat möjligheterna, även om musiken ibland kan kännas överdramatisk. Operan har utvidgats i så måtto att här också finns en kör, ”publiken”, i bakgrunden liksom moderns avdöde älskare Leonardo; den sjuka dottern Helena har också en något större roll.

Uppsättningen i Helsingfors fick lysande kritik, och när nu Höstsonaten kommer som opera (Bis, två cd) är det en inspelning byggd på tre föreställningar därifrån.


De två dominerande rollerna, modern Charlotte (Ingrid Bergman i filmen) och dottern Eva (Liv Ullmann) görs med intensiv psykologisk och vokal skärpa av Anne Sofie von Otter och Erika Sunnegårdh. Det hade inte varit fel om utgåvan varit på dvd i stället för cd, men texttydligheten är exemplarisk, och även som hördrama är Sebastian Fagerlunds opera nog så stark.

ARTIKELN HANDLAR OM