ÅSIKT

Svenska medier i knät på Facebook

Ingen överlever utan Zuckerberg

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Foto: AP
Mark Zuckerbergs ­Facebook har för stor makt över svenska medier, menar Göran Sommardal.

Den 24 februari skriver Stefan Bergmark i nättidskriften Opulens, vars grundare han är, att Facebook tio dagar tidigare inaktiverat tidskriftens annonskonto. Detta med hänvisning till något obegripligt gibberish från FB:s svenska talespersoner: ”kör annonser som inte ger användarna en konsekvent upplevelse av den typ de väntar sig.”

Opulens är en ambitiös kultur- och samhällstidskrift med skribenter som Annelie Bränström-Öhman, Mattias Svensson, Kristian Lundberg, Ida Thunström, Crister Enander. Det vore sorgligt om den tvingades upphöra på grund av Facebooks godtyckliga agerande.

Men det som framstår som dubbelt sorgligt är att en fristående nättidskrift är nödd och tvungen att göra sig beroende av en enda internetaktör för sin publicistiska överlevnad. Stefan Bergmark skriver: ”Facebook är i dag en sådan maktfaktor inom media att inte heller de stora drakarna har möjlighet att avstå från att marknadsföra sig där. För en mindre nätbaserad tidning som Opulens finns ingen som helst möjlighet att ens existera utan närvaro på Facebook.”

Om detta antagande bara till hälften är sannolikt, hur kommer det sig då att frågan om svenska mediers beroende av denna kommersiella börsjätte aldrig ställs? 

Under hela sin existens har FB ätit sig tjock och fet, dels på sina användare, men i lika hög grad på de medieföretag och sajter som försett FB med nyhets- och nöjesmaterial. Så länge man inte vågar klara sig utan världens dominerande nätföretag, för att i stället bygga upp ett självständigt och konkurrerande nätpubliceringsorgan, så förblir de så kallade nät-strategierna en gåsmarsch, ett följa John eller små grodorna.

Det är som om svenska medie­makthavare har förbjudit sig själva att tänka längre än Martin Jönsson. Om Zuckerberg och de andra Facebook-grundarna hade varit lika fantasilösa och fega som svenska mediestrateger så hade FB inte haft 1,86 miljarder aktiva användare utan snarare 1,86 miljoner eller 18 600.

Allt man gjort är att vädja, skylla på andra (telecombolagen), skynda till Storasyster (kulturministern) och åter vädja till Facebook om att få kontrollera publicering och redigering av mediernas material på FB. Svaret befinner sig senast (Journalisten 2 mars) där det alltid har varit, någonstans mellan mjä och nja.

For-profit Coperation Cats släpper inte kontrollen över moset, eller grädden på moset.