ÅSIKT

Direktörerna berättar sagor

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

I går hade Svenskt Näringsliv köpt helsidesannonser i massor av stora dagstidningar – för att berätta en saga. Inte någon av de vanliga sagorna, utan en riktig saga: Sagan om gumman som handlade för lite.

Jo, gumman älskade att glädja sig själv och andra genom att köpa saker och hon brukade göra det hos en gubbe som älskade att sälja – och som därmed tjänade pengar att glädja andra för.

Nu skulle gumman handla julsaker. Men, ack nej: ” En dag råkade gumman få syn på en kultursida i en tidning. Där skrev några arga tanter och farbröder att julen var fel eftersom människorna bara handlade hela tiden.”

… ingen frid med de arga

Handel var dåligt, tyckte de arga. För själen, de fattiga och planeten.

Så gumman och hennes vänner slutade handla, gubben fick slå igen, den fattige arbetaren långt borta fick sparken – och gumman fick en jättetråkig jul.

”Så kan det gå om man lyssnar på arga tanter och farbröder”, skriver Svenskt Näringsliv och det har ju Svenskt Näringsliv alldeles rätt i: arga tanter och farbröder har fått dille på det här med klimathotet, de tjatar om underbetalda u-landsarbetare och överbetalda direktörer och de har till och med mage att ifrågasätta köttfärs och annat som det kan vara kul att köpa.

… Sverige är väl sagolikt?

Inom kort kommer Svenskt Näringsliv med fler sagor, om ”Företagaren som inte vill tjäna pengar” och ”Flickan som inte fick chansen”. Företagaren gick omkull för att han sålde för billigt för att inte utmana avundsjukan, flickan torskade på arbetsmarknadslagarna.

Läs och lär. Snart är det jul, taossfan. Glöggen kokar över, tomtarna dansar på loftet och snart kommer Fredrik Reinfeldt med julklapparna.