Aftonbladet
Dagens namn: Gudrun, Rune
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Spännande möte mellan nybarock och modernism

MAGNUS RINGGREN om Joar Tiberg - en trojansk häst i innekretsarna

    Hos Joar Tiberg, lyrikdebutant och medarbetare på denna sida, möts den nybarock som breder ut sig bland yngre lyriker just nu och den modernism som alla säger sig vilja bort från. Det har blivit ett spännande möte.

Lyrisk stil har blivit en fråga om vilken språksvid man ska dra på sig när man går på fest. Språk och förebilder har förvandlats till sociala markörer. Grupptillhörigheten verkar viktigare än att skriva väl och angeläget. Det är viktigare att hålla sig väl med några kritiker på DN än att nå en publik. Man skulle kunna kalla den förhärskande stilen för DN-poesi: ett hårt sammansvetsat metropolitiskt avantgarde på väg bort från den vanliga världen i allt högre hastighet.

Joar Tiberg har alltså valt rätt svid. Han skriver fragmentariskt och barockartat: "finger hård vid liten kant", "ljuskött i mörkt". Han tänjer ordens semantik och fonetik till det yttersta för att uppnå den förundran som var ett av barockens främsta estetiska mål. Jag kan tycka att han inte alltid lyckas få mig förundrad, men han gör ett hedervärt försök.

 

    Men jag tror ändå att han är nåt slags trojansk häst i innekretsarna. För vem dyker upp bakom masken om inte Staffan Söderblom? Denne Tranströmer-lärjunge och modernistiske förnyare passar inte riktigt in i poesins sociala spel just nu.

Joar Tibergs utomhus verkar vara detsamma som Staffan Söderbloms. Berg och vind och fåglar. Vardaglighetens gruskorn blandar sig i det höglitterära maskineriet. Ett exempel, lite typografiskt komprimerat:

 

"jag stod under hägern / tänkte ett långskepp i stål, en buddha / när hon plötsligt kom emot mig längs grusvägen / som ett urgammalt minne / och ung och vacker / hennes famn var full av böcker / och det blåste i hennes hår / hägern skrek"

 

Jag vet inte vart denna debutbok kommer att leda. Men Joar Tiberg tar mötet mellan modernism och postmodern barock på allvar. Jag tror dock att det är den modernistiska halvan av hans poesi som gör den läsbar.

Magnus Ringgren
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet