Aftonbladet
Dagens namn: Severin, Sören
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Fugan eller döden

   Det yr fioltagel när Michail Kazinik spelar Tartini. I publiken sitter gamlingar och sörplar soppa och besvärliga värstingar som normalt inte gillar klassiskt. Det fanns en tid när tre miljoner ryssar köade utanför konserthusen i Minsk och S:t Petersburg för att höra Kaziniks bocksprång. I dag lever han tämligen anonymt i Högdalen utanför Stockholm.

Stråken och fingrarna lyder inte riktigt. Det vill gärna bli, som för Liberace: ”För mycket av allt”. Men i sina minnen, sin hustrus och sons ögon är han fortfarande Gud och Djävulen och Mästaren som historien satt till verket för att uppfostra mänskligheten.

– Jag har en fru, och en fiol, säger Michail. Utan den här fugan skulle jag dööö. Stackars människor som måste leva resten av livet utan en fuga!

Personligen har jag extremt svårt för denna profetiska inställning till klassisk musik som frälsning och bevarare och försvarare av allt gott. Men när Michail tittar in i kameran på eldsjälars vis och anklagar Folkpartiet och Hela Världen för att sakna själsliga och eteriska värden, fångar han mig som i en liten ask.

 

    Filmen Kazinik, Gud och Djävulen ingår i Peter R Meyers sociala projekt om eldsjälar i Sverige. Första avsnittet sändes redan i måndags, om framgångsterapeuten Sandy Levey, och sista delen sänds måndag den 22 januari, om flygentusiasten Carl Rönn.

Besatthet kan vara smittsamt. Med provocerande glöd – och som alltid i eldsjälens kluvna väsen; med en provocerande dumhet – får Michail Kazinik mig att tro på Mozarts g-moll som den kosmiska rysningens tonart.

 

 

Mikael Strömberg
Fotnot:
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet