ÅSIKT

En skruv lös, eller?

KRISTIINA KYANDER besöker gropen där det ska stå, tornet som ska skruva upp Malmös självförtroende

1 av 2 | Foto: Foto: URSZULA STRINER
The Turning Torso.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

På Kockums gamla varvsmark är scenen förberedd för en hisnande piruett. Som en arkitekturens balettmästare vill Santiago Calatrava behärska och överföra rörelsen till en byggnad. Ibland ingår den bokstavligen med utfällbara byggnadsdelar, visuellt är intrycket av rörelse alltid närvarande. Överallt i världen uppförs Calatravas byggnader just nu; främmande fåglar till synes på väg att snart lyfta igen.

Santiago Calatravas The Turning Torso, 54 våningar lyxbostäder i HSB:s regi, var länge det planerade paradnumret i bostadsmässan Bo01 i Malmö. En byggnad bestående av nio stycken fem våningar höga kuber i stål, glas och keramik formade i en kraftfull vridning runt en betongstomme. Först under våren 2003 kommer den sista vridna kuben att vara på plats och de skräddarsydda lägenheterna inflyttningsklara.

Santiago Calatrava tillhör sedan början av 90-talet en stjärntrupp av globalt turnerande arkitekter tillsammans med bland andra Norman Foster och Frank Gehry.

Samma lilla skara arkitekter utformar de flesta betydelsefulla byggnader i världen, med stora förväntningar på ett spektakulärt resultat.

Med sina idrottsarenor, flygplatser och tågstationer har Calatrava gjort arkitektur till en spansk exportvara. Bostadshus hör till sällsyntheterna, broar däremot finns mer än 50, drygt hälften utanför Spanien. Arkitektkontoren i Paris, Valencia och Zürich tar hand om det växande antalet glamorösa uppdrag.

Samtidigt som Turning Torso sakta börjar resa sig i Malmö, förverkligas Calatravas skapelser i Buenos Aires, Tel Aviv, Kalifornien och Dublin. Det första uppdraget i USA är nyss avslutat. Tillbyggnaden till the Milwaukee Art Museum vid Lake Michigan ser ut som en urtidsfågel i stål och glas. I födelsestaden Valencia pågår sedan mitten av 90-talet Calat-ravas största projekt någonsin: ett jättelikt centrum för konst och vetenskap.

Ursprunget till den vridna huskroppen i Malmö kan spåras till en skulptur av marmorkuber runt en ståltråd, med namnet the Turning Torso. I en tid då de flesta yrken går mot en ökad specialisering vill Santiago Calatrava behärska byggnadskonsten universellt. Som utbildad arkitekt, ingen-jör och konstnär rör han sig fritt mellan de gränser som brukar skilja arkitektur och teknik.

I den strida ström av publikationer om Calatrava brukar byggnaderna beskrivas med ord som segla, flyga, lyfta. De kritiseras stundtals, särskilt i hemlandet, för sin ihåliga monumentalitet och självtillräckliga form.

Det finns en stor tilltro till arkitekturens förmåga att ge en stad nytt självförtroende. Praktexempel är Bilbaos enorma satsningar på att bli en turiststad med hjälp av häpnadsväckande byggnader. Stadens postindustriella ansikte: Gehrys Guggenheimmuseum, Calatravas flygplats och Fosters tunnelbana har fått lov att kosta. För arkitekturens stjärnsolister gäller helt andra spelregler än för de lokalt verksamma. Med fria händer när det gäller ekonomi och uttryck förväntas de formmässiga akrobat-

konsterna sätta stadens eller företagets namn på kartan.

I Sverige har HSB:s arkitektnamn av tradition dolts bakom den kollektiva ritningsstämpeln. Valet av superstjärnan Calatrava och hans Turning Torso har ett stort symbolvärde för HSB:s profil; "det handlar om ett boende som möter framtidens behov". Med tanke på att lägenhetsköparna, villiga att betala fem gånger mer än normalt, inte rekryterats från rörelsens bosparkö markerar HSB en ny inriktning.

På Bo01 får besökarna nöja sig med att betrakta tomten där bygget knappt börjat. Än så länge är the Turning Torso en modell, formfulländad och vacker, inte mycket större än skulpturen med samma namn. Det är svårt att föreställa sig hur piruetten på 187 meter mot Öresund kommer att te sig i full skala.

Men en sak är tydlig; det är mot Öresundsbron och Europa Malmö målar sitt nya ansikte. Det är också i den riktningen Turning Torso vrider sig. Från bron, den nya utsiktsplatsen, är staden horisontell och utbredd. I väntan på the Turning Torso är Kockums uttjänta kran det enda landmärke som bryter intrycket.

Kristiina Kyande ([email protected])