Aftonbladet
Dagens namn: Elisabet, Lisbet
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Offer för sin egen estetik

Lars Norén.   Lars Norén.

    Tyst och gripen tittade jag, liksom säkert en stor del av svenska folket, på Folke Rydéns dokumentär om Malexandermorden. Ingenting uppfostrar oss bättre till att avsky våldet än att, i närbild, avläsa konsekvenserna av våldet i de drabbade anhörigas smärtfyllda ögon. De flesta tittare blev förmodligen också riktigt förbannade över regissören Lars Noréns tigande. Han ville inte svara på några frågor och slängde på luren.

Men Rydén ansträngde sig också till det yttersta för att i sin dokumentär demonisera Norén. Vid ett tillfälle använde han sig av ren och skär skräckfilmsregi när han i slowmotion lät Norén vrida sitt ansikte från profil till rakt framifrån; plötsligt tyckte sig tittarna stirra in i den rena onds-kan.

Sådant är billiga tricks. Lars Norén kommer, livet ut, att få bära en moralisk skuld till morden i Malexander, trots att det naturligtvis måste vara Kriminalvårdsstyrelsen som har det yttersta juridiska ansvaret för att man lät en psykopat turnera fritt.

 

    Men också Noréns egen teaterestetik får ta på sig något av skulden. Det är ett slags anti-brechtiansk estetik där moraliska domar över männis-kor eller världsbilder icke får fällas, ja en extrem naturalism: allt ska registreras, ingenting bedömas moraliskt. Men när sedan det som äger rum på teaterscenen får förfärliga konsek-venser utanför scenen, då drar sig regissören tillbaka och vägrar ta minsta ansvar.

Det är själva motsatsen till idén om den engagerade konstnären. Och hur begriplig Noréns tystnad än är - vilka är vi att begära att han ska tala inför en kamera om något som måste vara ett trauma? - kanske den ändå säger något om hur illusoriskt hans rykte som samhällsskildrare till slut är.

Göran Greider
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet