Aftonbladet
Dagens namn: Helga, Olga
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Blipp blopp, med mera

  "Zyklus" av den tyske tonsättaren Karlheinz Stockhausen. Stycke för slagverkare som kan påbörjas var som helst och slutförs när man kommit tillbaka till utgångspunkten.

    När Knut Wiggens skrev sin kultbok De två musikkulturerna på 60-talet, var det både i demonstrativt syfte och en mild förhoppning att instrumentalmusiken och den elektroniskt producerade musiken med rötter i industrialismen borde kunna enas på en stor kulturscen.

Så blev det inte. Symfoniorkestrarna och konserthusen slöt sig kring den store tonsättaren och verket. Och elektronmusikerna reglade studiodörren. Ändå har de båda kulturerna överlevt.

Egentligen borde elektroakustisk musik, så kallad eam, ha större förutsättningar att överleva i ett genommedierat samhälle. På sina ställen är den också väldigt stark och genomträngande, i till exempel techno, hiphop och independent. Men "seriös eam" har alltid haft det motigt eftersom den inte söker kontakt med en publik, utan av tradition har navelskådat ljudobjekten, klangerna. Lite föraktfullt (men rättvist) har den kallats för "algoritmmusik", "blipp blopp" och "skavsårsmusik". I många fall har den alltså bara en enda lyssnare, det vill säga den som själv gör musiken. En eam-festival består mestadels av trettio kompositörer som redovisar varandras forskningsresultat. Men naturligtvis finns det undantag som sällan kommer fram på grund av eam:s exklusivitets-rykte.

 

    Två tunga festivaler i sammanhanget är Skinnskattebergs elektronmusikfestival som under nitton års tid har hunnit med Karlheinz Stockhausen i sitt ljudande "weltparlament", vidlyftig flygakrobatik till elektronisk musik, en videodrome bestående av ett skärt griståg där publiken forslats genom en skog av videomonitorer, elektroakustisk fotbollsmatch mellan lagen Knäppmora och Grimaldis, Sten Hansons "celebration art", Akos Rozmanns grymma Bilder inför drömmen och döden, en väldig komprimering av Wagners Ringen till 3 sekunder i Butzmann och Kapielskis mycket tyska föreläsning, Maurice Kagels skratt som fick Brukshotellet att skaka, bildkonst och massor av ren ljudkonst. (Inför tjugo-årsjubiléet skriver festivalgeneralen Ulf Stenberg en tankeväckande 40-sidig exposé över en genre i ständig upplösning.)

 

* * *

    Den andra festivalen är Festival international des musiques et créations électroniques i franska Bourges, som ges för 31:a gången. Skinnskatteberg och Bourges har en koppling. Man utbyter ofta idéer, kompositörer och musik. Under tio dagar bäddas den medeltida staden in i ljudkonst som ju ytterst ifrågasätter tingens ordning och en konstsyn som premierar hantverk och skönhet. Vilket är själva poängen! När Marcel Duchamp ställde ut sin flasktorkare ville han säga: "Konst är inte hantverk. Konst är seende. Blicken avgör". Samma sak med eam. Eam är hörande. Lyssnandet avgör.

 

* * *

    Lyssna samtidigt på Erik Mikael Karlssons våldsamt vackra Night of Enchantment som väl närmast kan klassas som landskapsmusik eller akustisk film med panoramavyer, återklanger i form av långa ekon, klockrena skogssjöar, vajande fält och hotfulla formationer. Som att segla på en flygande matta någon kilometer över jordskorpan. Musiken öppnar upp mot ett exklusivt lyssnande av ljudet i sig självt, och mer än så"

Mikael Strömberg

ljudkonst

ELEKTRONMUSIKFESTIVALEN XX

20-årsjubileum,

Skinnskatteberg 2-3 juni

 

SYNTHESE 2001

31:a internationella eam-festivalen i Bourges,

Frankrike 8-17 juni

 

NIGHT OF ENCHANTMENT

Erik-Mikael Karlsson

& Fredrik Ekman

 

Caprice Records CAP 21666

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet