Aftonbladet
Dagens namn: Lillemor, Moa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Det räcker - en bit

opera

Trohetens pris

av Joseph Haydn

Övers: Carin Bartosch

Regi: Niklas Hellberg

Scenografi: Anders Wirén

Dir: Miguel Ramos

I rollerna: Anna Eklund-Tarantino, Ingegerd

Nilsson, Marie Alexis, Samuel Jarrick, Mikael Fagerholm

Scen: Läckö slottsopera

Anna Eklund-Tarantino som Rosina i ”Trohetens pris”.   Anna Eklund-Tarantino som Rosina i ”Trohetens pris”. Foto: EVA MAGNUSSON

    Haydn var en genial tonsättare men inte någon genial musikdramatiker. Så har historiens dom lytt och när nu Läckö slottsopera i somrarna två satsat på Haydn (i fjol Den obebodda ön och i år Trohetens pris, La vera costanza) får man nog säga att domen bekräftats. Svaga libretton har de flesta tonsättare haft att tampas med, men om en Händel eller en Rossini kan förvandla vad strunt som helst till musikdramatiskt guld, så står Haydns fantasi stilla när texten ger torftiga anvisningar. Men, när som i Trohetens pris fiskarflickan Rosinas brydsamma situation ger klara emotionella signaler, då vaknar Haydn och musiken tätnar och fördjupas.

I Trohetens pris är det bara den rollen som Haydn verkligen ägnat större uppmärksamhet och Anna Eklund-Tarantino är också en sångerska som kan bygga en människa ur musiken och ge känslomässig relief åt sin sång.

 

    Historien är en variant av otaliga likartade libretton från slutet av 1700-talet. En baronessa vill hindra ett giftermål mellan sin brorson och en flicka av folket genom att tvinga flickan att gifta sig med en tönt (friskt farsgestaltad av Samuel Jarrick), vilket naturligtvis misslyckas till slut. I programbladet försöker regissören Niklas Hellberg ge större tyngd åt historien än som väl finns där men på scenen har han klokt nog nöjt sig med att få god fart på ensemblespelet, och det räcker en bit.

Orkesterspelet ombesörjs av den trettiohövdade Kaliningrads filharmoniska kammarorkester som på något sätt lockats till slottet vid Vänern. Under Miguel Ramos spelar de med helproffsig prydlighet, fast litet fler och större dynamiska kontraster skulle inte ha skadat.

Lennart Bromander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet