Aftonbladet
Dagens namn: Sibylla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Priset för en kärlekslös uppväxt

Louise Eek gör författardebut.   Louise Eek gör författardebut. Foto: kaisa rehn

    Porrklubbens isolerade miljö saknar definitivt sina litterära uttolkare. Eller rättare sagt: bristen på berättelser som når längre bort än glamouröst bekräftande i porr- och grabbtidningträsket gör porrklubben till en egen ö, ett isolat.

När Louise Eek i sin debutroman Spelat liv skildrar en otrygg och kärlekslös uppväxt, övergrepp, ensamhet och plötsliga möjligheter till något annat i porrklubbens mörker förmår hon faktiskt lösa upp skillnaderna. Hon fäster ön vid fastlandet genom sin konsekvent genomförda berättarstil. Det är avskalat, nästan lakoniskt. Ibland skrivet på långt håll, ibland påfrestande nära intill.

Vi får inte veta mycket om karaktärerna eller miljöerna, de yttre beskrivningarna är få. En bildörr stängs, en socialtant granskar med inträngande blick en ung flicka, långt senare har reklamen hopats på dörrmattan. Berättelsen förs fram i tablåer och enstaka händelser. Bild länkas till bild och från toppen av berget anar man avgrunden.

 

    Det går fort, mycket fort. Jagpersonen Lisa strävar efter att hålla sig upprätt och hamnar så småningom på en klubb i Strömstad för inget kan ju vara värre än det var innan. Det blir det kanske inte heller, snarare upphävs alla proportioner och något värre, bättre eller sämre finns inte längre kvar. Louise Eek bygger sin roman på egna erfarenheter och det märks. Hon förmedlar avstängningens och den medvetna schizofrenins konst, hon beskriver den spelade sexualiteten, torskarnas behov av stereotypa kvinnor, kvinnor som spelar och ler, hur gemenskapen dem emellan bygger på att alla går med på spelet och bekräftar varandras existens i en allt snabbare dans där gränserna för det normala tänjs.

Tempot blir lugnare när vägen tillbaka tar sin början. Men fortfarande är det avskalat och dramaturgin full av glapp. Vid läsningen famlar jag efter något sätt att fylla alla dessa tomheter. Jag är inte säker på att det går, men Louise Eek har lyckats balansera det främmande med det bekanta, det som kan analyseras och förklaras med revorna i det alltför lätt utsagda.

Ulrika Stahre
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet