Aftonbladet
Dagens namn: Helga, Olga
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Strax före självmordet

Nadja Weiss i   Nadja Weiss i "Psykos 4.48" på Dramaten. Foto: ROGER STENBERG

    Sarah Kanes pjäser, liksom Becketts, präglas av ett slags slutgiltighet. Hennes exakta språkbehandling skriver in det sceniska uppförandet som en hemlig skrift - en outgrundlighetens tematik. Varje lyckad uppsättning av Kane jag har sett har låtit det otydbara i pjäsen följa med upp på scenen och därmed lämnat över tolkningen till publiken.

När nu Dramaten - äntligen frestas jag att tillägga - tar sig an Kanes sista och postuma pjäs Psykos 4.48, så uppstår ett möte mellan nationalscenens traditioner och modern dramatik. Detta kan också uttryckas som att den psykologiska naturalismen möter sina kritiker. Mot bakgrund av att Sarah Kanes biografi - hon var depressiv och tog till slut livet av sig - sammanfaller med ämnet för Psykos 4.48, är det naturligtvis upplagt för en studie i ett mänskligt psykes sammanbrott.

 

    Pjäsen kan beskrivas som en lång självmordsmonolog med fragment från läkaruttalanden och journaler, fylld av självhat, kärlekslängtan och existentiell tomhet. Titelns siffror är ett klockslag, det som på svenska brukar skrivas 04.48 - vargtimmens zenit. Det är en stark och tät text, naken i sitt tilltal och redan som läsning svår att värja sig emot.

Men det är samtidigt en arrangerad text. Här finns repliker, grafiska arrangemang av textavsnitt och vid sidan av den auditiva rytmiseringen också en visuell. Utomlands har man ibland fördelat texten på flera skådespelare, varvid texten antar karaktären av ett röstspel, i stället för en traditionell, psykologisk monolog.

Säkerligen har man på Dramaten resonerat fram och tillbaka om detta. Men valet blev alltså traditionellt: programtext ett om Kanes liv, programtext två av psykiater Johan Cullberg, ett vitt institutionsrum, en själs röst.

 

    Men ingen skugga må falla på Nadja Weiss. Hon framför en i alla bemärkelser tung text med beundransvärd saklighet, som har den anonyma rollfiguren gjort en sista ansträngning att formulera sitt svarta tillstånd före självmordet. Weiss förmåga att finna små nyanser för stora djup, ett skenbart enkelt spelsätt, skapar en lyckad trovärdighet: som är rollfiguren endast måttligt intresserad av att kommunicera sina erfarenheter. Däri närmar sig Weiss hemligheterna i Kanes pjäs, de som kan anas först när vissa dramatiska traditioner väljs bort.

Claes Wahlin

teater

PSYKOS 4.48

av Sarah Kane

Övers: Einar Heckscher

Regi: Eva Dahlman

Scenografi: Mikael Varhelyi

I rollen: Nadja Weiss

Scen: Dramaten, Fyran, Stockholm

Speltid: 55 minuter

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet