Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Bitande tidskritik på Tribunalen

Hot mot hennes liv

av Martin Crimp

Översättning: Magnus Lindman

Regi: Richard Turpin

Scenografi: Linn Reinius

Musik: Raymond King/Dror Feiler

I rollerna: Lena Nylén, Jan Tiselius, Henrik Dahl, Kirsti Torhaug m fl

Scen: Teater Tribunalen, Stockholm

Speltid: 1 timme 50 minuter

Kirsti Torhaug i   Kirsti Torhaug i "Hot mot hennes liv". Foto: Oskar Olsson

    Det är något lustigt med Teater Tribunalens uppsättning av Martin Crimps postmoderna upptåg Hot mot hennes liv (1997). Å ena sidan spelar skådespelarna med ett brett och ironiskt register av publikfrieri, å andra sidan blir det aldrig publikfriande. Det beror på texten som både är svulstig i sin uttrycksflod och i sitt sökande efter rätta ordet och att författaren aldrig anger vem som säger vad.

    I sofistikerad kristallkrona-bardisk-rödmatta-salong ger regissören Richard Turpin och ensemblen episk teater med post-Brecht och annan lätttillgänglig berättarteater. Åtta aktörer och en musiker turas om att i kör eller solon berätta om en karaktär, det vill säga mer en miljö för "den stora passionen" eller ideologins/kärlekens tragedi eller ett finansieringspaket, en produkt, en säljande bild. Vem, var, vad står aldrig klart, desto mer inpräntas de fetischistiska detaljerna, de emotionella, visuella signalerna. Ni vet, en sådan där askkopp på fot som finns på hotell där man tar in på eftermiddagen med någon man vet man aldrig kommer att träffa igen, typ.

I serien med skilda scener går uttryckshysterin igen, det läppjas och sugs på bilder och rekvisita, i kulinarisk lust spelar man ut sina förslag på hur hemskt/våldsamt/ blodigt det kan se ut på en fattigdomsplats, krigsskådeplats, misärplats någonstans och vilka dramatiska/finstämda känslor som väcks. När det kommer till vilken verklighet eller vad engagemanget gäller, blir det kortslutning direkt. Ibland blir det väldigt roligt. Hur aktörerna balanserar mellan är det rätt eller fel, är det precis eller kanske lite eller vad? Lena Nylén knäpper i luften, fäktar hjälplöst och pressar sig till det yttersta för att till sist komma fram till att det gäller "grejen", den universella grejen, den som alla kan känna igen sig i.

    Det är en bitande tidskritik som lurar i de sceniskt skojiga beskrivningsorgierna och Tribunalen tryfferar dem med klirrande vass gestik, hämtad från allmän borgerlig, må bra, resa mycket, klippar- och bimbovärlden. Liturgiskt mässande på temat "kameran älskar dig", glada chansoner, modernistiska ballader och analys av psykoanalysen som alla effektivt demonstrerar att den radikala gesten kan vara en underhållningsform.

Barbro Westling
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet