Aftonbladet
Dagens namn: Elisabet, Lisbet
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Myten, konsten och konstnären

Stillbild från videon   Stillbild från videon "Jean" av Bjargey "lafsdóttir.

    I fonden ett stort fotografi: IASPIS-ateljén, 31 mars 2001. Annica Karlsson Rixon vidareutvecklar med konsekvens det tema som blir alltmer intressant: bilden av konstnären och kollektivet, parafrasen på den klassiska manliga uppvisningen av kontakter, vänskapsband, homosocialitet.

Fotografiet är ett fruset ögonblick, där lojt avslappnade människor både samtalar och markerar sin närvaro - i ett samtida konstsammanhang, i en bild och i ett konsthistoriskt sammanhang där ateljé- och gruppmålningar av skiftande slag är en genre i sig. Majoriteten är kvinnor och attityden är subjektets: vi visar upp oss som vi vill.

 

    Karlsson Rixons verk ingår i en utställning som också den handlar om sammanhang och sociala band och i förlängningen identiteter - konstnärliga, etniska, manliga, kvinnliga. Samtliga sex utställande konstnärer har varit på IASPIS som stipendiater någon gång under förra året, en är fortfarande där, Dorinel Marc.

Kanske är det på grund av det stora fotografiet och det tysta gemyt som sprids, kanske är det de försiktiga formaten - Populated är en sympatisk och leende utställning. Det spelar ingen roll att Godfried Donkor ställer ut collage som skriver in den svarte mannen mot fonden av en vit överklasshistoria eller att Vera Lutters svartvita porträtt verkar härbärgera tonvis av allmänmänskligt tvivel. Detta relativa allvar kryddas med en hel del humor när Dorinel Marc hittar intressanta utsagor om konst och konstnärer i olika porrfilmer, Bjargey "lafsdóttir förtydligar den franska filmens ogripbara glada flickkvinna och Catti Brandelius undersöker konstnärens fri- och överlägsenhet i sin Miss Universumsgestalt.

 

    Konstnären som alltings nav görs tydlig i Marcs verk. Den man som träder fram där är en ensam, maktfullkomlig kreatör vars skaparkrafts mål är höljt i dunkel för alla andra än för konstnären själv. Konstens mening blir att vara obegriplig och sig själv nog - en förtryckande institution - och i ett sammanhang av kinky fånig porr får denna mystifierande och traditionella konst- och konstnärssyn sin allra sista spik. Så töms myterna och konsten - och befolkas på nytt?

Ulrika Stahre
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet