Aftonbladet
Dagens namn: Severin, Sören
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Tranströmer som distraktionens mästare

    Jag lyssnar på Debussy. Pianoklinket faller i harmoniska droppar över rummet. Efter en stund inträder ett nytt, oregelbundet och störande ljud - ett barn i lägenheten ovanför slår vilt på ett annat piano! Min första reaktion är irritation, men den övergår strax i en hisnande eufori: den komplexa ljudbilden med de bägge pianoklinken tycks för ett ögonblick få hela tillvaron att växa!

Händelsen får mig att tänka på hur det är att läsa Tomas Tranströmers poesi, hur man någonstans under läsningen blir distraherad, tappar greppet och hur ytterligare något öppnar sig utanför, eller i utkanten av, själva dikten. Och att det är just däri storheten i hans poesi ligger, inte i de vackert skulpterade metaforerna som alla talar om.

 

    Min upplevelse får stöd i en ny avhandling om Tranströmers poesi: Den grå stemme av dans-kan Birgitte Steffen Nielsen. Hon använder ord som: störning, överraskning, fördröjning, avbrott och distraktion för att beskriva vad som händer i den Tranströmerska texten. Om man tidigare koncentrerat sig på det bildalstrande introducerar hon nu en röst i läsningen av dikterna.

Hennes utgångspunkt är det röstbegrepp som används av Horace Engdahl i Beröringens ABC. Själv hade jag svårt att följa Engdahls tankar då boken kom för ett antal år sedan, kanske för att min tanke halkade mot hans eleganta stilistik.

 

    I Steffen Nielsens händer blir dock hans röstbegrepp ett levande verktyg. Det handlar nu inte om författarens personliga röst utan om det tilltal som växer ur själva satsmelodin. Det är en icke-retorisk röst vars verkan kommer ur att den inte försöker övertyga läsaren om någonting. Hos Tranströmer finns den som ett värnande om någonting oavslutat, eller om det som ligger och driver i diktens utkant. Eller i avbrottet och det myllrande distraherade nu som hela tiden uppstår i hans dikt.

Kanske är det denna i verklig mening icke-auktoritära egenskap hos hans diktning som gör att det utövar en så stark dragningkraft på så många läsare.

Camilla Hammarström
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet