Aftonbladet
Dagens namn: Elisabet, Lisbet
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

De karriärkåta - och de andra

Ur   Ur "Pixy och Pistolen Johnny", vacuumneger, Tago förlag, 1994

    Max Andersson må vara en av Sveriges nationellt och internationellt mest framgångsrika serietecknare, men är ändå relativt okänd för den större massan.

Det är därför extra kul att Uppsala konstmuseum visar en utställning med honom.

Max Andersson bjuder på en träffsäker samhällskritik. Stämningen är dystopisk och kasten mellan högt och lågt tvära. Teckningsstilen är expressiv och kontrastrik. Perspektiven är förvridna, ibland avgrundslika. Tillsammans skapar text och bild en

oemotståndlig helhet.

Händelserna är förlagda till nedgångna städer befolkade av i stort sett två sorters människor: de karriärkåta med hyperpositiv attityd och falska leenden, och de andra som inte får plats i framgångskarusellen. Välfärden är selektiv. Det avhumaniserade samhället slår ut och stöter bort. Kvar finns en existentiell ångest och en övertygelse om livets meningslöshet. Mitt i den svarta humorn visar Max Andersson empati för de drabbade. Utan att halka in på sliskig sentimentalitet visar han att vad de här människorna behöver är lite uppskattning, omtanke och kärlek.

 

    Det är ofta det försummade barnet som står i fokus. Utanförskapet speglas i deras udda namn och utseenden, som i Vrakpojken, Traktorflickan och Döden. Pistolen Johnny har till exempel problem med att få vänner eftersom han hela tiden råkar skjuta dem av misstag. Han vill väl men det går inget vidare. Han har helt enkelt problem med att uttrycka sig.

Det som binder samman barnen är också deras misstro mot de vuxna. De livströtta föräldrarna är inte längre deras ledsagare. När barnen själva får välja satsas det på anarki i stället för traditionell familjehierarki.

 

    Med tanke på att Max Andersson haft stora framgångar som animatör är det konstigt att det inte ingår några animationer i utställningen. Filmerna hade gett utställningen den bredd den saknar. Som det är nu liknar det mest en trailer till Max Anderssons serievärld, där museibesöket gott kan ersättas av ett biblioteksbesök. Men förhoppningsvis lyckas utställningen ge en ny publik inblick i Max Anderssons universum. Det är både han och ni värda.

Stina Högkvist
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet