Aftonbladet
Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Rätten att få välja bort

    Den amerikanska underhållningsindustrin försöker nu stämma sig in i konsumenternas hjärnor.

Anklagad i rättegången är företaget Sonicblues digitalvideo-spelare, som har en funktion som möjliggör att i inspelningen automatiskt klippa bort alla reklaminslag.

En rad tunga medieföretag, bland dem Disney, AOL Time Warner och MGM, har nu stämt Sonicblue med argumentet att funktionen innebär medhjälp till stöld av deras programinnehåll. Själva stölden begås alltså, logiskt sett, av den mediekonsument som vägrar att utsätta sig för kommersiell påverkan. Frågan är när de ska vidta åtgärder mot tittare som går på muggen.

 

    Rättsprocessen, som också berör en Napster-liknande funktion för att dela inspelade program med andra tittare via bredband, pågår för närvarande. Senaste nytt är att ett domstolsbeslut (som överklagats) tvingar Sonicblue att lämna ut personlig information om sina kunder - hur frekvent de ägnar sig åt de misstänkta stölderna och vilka brottsoffer som drabbas bland världens mediegiganter.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet