Aftonbladet
Dagens namn: Maurits, Moritz
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Härinne jäser konsten

RACHEL WITHERS reser till Newcastle för att se ett konstcentrum i världsklass öppnas

    Ta ett nedlagt gigantiskt spannmålsmagasin i en av thatcherism och industrinedläggning kämpande stad i norra England. Tillsätt en idé: att göra om magasinet till en "konstfabrik" med utställningssalar, ett medialab och konstnärs-ateljéer. Vispa ner Malmö konsthalls tidigare chef Sune Nordgren, arkitekten Dominic Williams från Londonbyrån Ellis Williams, designspecialisten Åke Axelsson och mängder av lokalt kunnande och energi. Lägg till 46 miljoner pund (varav 33,4 miljoner kommer från National Lottery och resten från kommunen), knåda hårt åtta år och låt det jäsa. Det är receptet för Baltic som öppnade klockan 12.00 den 13 juli.

Resultatet? Hemlagat bröd har aldrig smakat bättre. De två miljoner innevånarna i Newcastle- och Gatesheadområdet äger nu ett konstcentrum av världsklass. Men man kan inte enbart leva av konst, förkunnade Nordgren, och bröd (som påminde om Baltics förflutna) var därför gratis tillhandahållet under hela första dagen.

 

    Den japanske performancekonstnären Tatsumi Orimoto, "Breadman", paraderade omkring i sin kännetecknande utstyrsel: en galet skrämmande maskering bestående av brödlimpor fastsatta på kroppen med snören. Framför den dans-ka konstnären Anne Bjerge Hansens Moving Bakery köade man för att bli serverad bullar. Vid stängningsdags hade över 6 000 besökare fått fri kultur och knapriga kolhyd-rater.

Inuti erinrade några av de visade verken om industrialismens storslagna drömmar. 1970-talets amerikanske performancevåghals Chris Burden rekonstruerar numera den heroiska ingen-jörskonsten - i meccano. Hans speciellt beställda 9,5 meter långa kopia av Tyne Bridge kan man se framför ett glasfönster där man skymtar originalet. Burdens modell är gjord av maskindelar tillverkade av specialister och väcker funderingar kring gamla klichéer om konstens "mänskliga skala" och "hantverkskunnande". Tvillingarna Jane och Louise Wilson, födda i Newcastle, presenterar sitt hittills bästa verk: Dreamtime är ett 35 mm filmmontage av en bemannad raketuppskjutning vid Baikonur Cosmodrome 2001, Sovjetunionens forna "Stjärnstad". Ansatt av filmmusiken ur Tarkovskys sci-fi-berättelse kombinerad med social kritik Solaris, poängterar Dreamtime på ett starkt sätt både uppskjutningens storslagenhet och den kazakstanska raketbasens sjabbighet.

 

    Andra verk som visas är en samling enormt stora gonggong-klockor av katalanen Jaume Plemsa, en väggmålning av britpop-favoriten Julian Opie och en piffig ljusinstallation av tysken Carsten Höller. Sammantaget är det dock ett gans-ka tunt urval. Baltics curatorer måste bjuda på ett bättre program framöver (vad som väntar är en retrospektiv över Öyvind Fahlström och den europeiska avantgardistiska konstnärsgruppen CoBrA).

Däremot är centrets arkitektur lysande. En jämförelse med Londons flaggskepp Tate Modern förklarar varför.

Båda är modernistinspirerade ombyggnader av klassiska industribyggnader från 1800-talets mitt och båda är betjänade med "Millennium Bridges". Men där Tates neo-modernism är kärv och puritansk så känns Baltics arkitektur förtroendeingivande, välkomnande och till och med spirituellt vitsig (damtoaletten högst upp är verkligen en riktigt offentlig toalett då dess glasfönster inte bara erbjuder en vidunderlig utsikt när du tvättar händerna utan också en likaledes insikt).

Williams ljusfyllda arkitektur blandar på ett smakfullt vis glas, aluminium, stål, svensk furu och walesisk skiffer med byggnadens originalmurstenar. Väsentligast är dock att till skillnad mot Tates korridorsliknande visningsgångar är Baltics utställningsrum vidsträckta och elegant proportionerade, speciellt den dagsljusfyllda övervåningen som enligt Nordgren är direkt inspirerad av Malmö konsthall. Och inte minst vinner Gatesheadsbron över den i London: den rör på sig. Hela strukturen kan rotera för att släppa fram båtar motströms.

 

    Som en del i Newcastles budgivning för att bli kulturhuvudstad 2008 spelar Baltics omvandling av ett tidigare förfallet område en viktig roll och ger anledning till förtröstan. Finansieringen är garanterad till och med 2007. Men dess ambitiösa plan att presentera en ny utställning varje månad och dess högprofilerade ateljéprogram är kostsamt. Dyster statistik visar att välståndsskillnaderna mellan norra och södra England har ökat under Tony Blairs ledning. På lång sikt måste Baltic överleva denna ekonomiska verklighet. Eller riskerar Tynes South Bank bli en variant av tvillingarna Wilsons sorgliga vision.

Rachel Withers undervisar i cultural studies på Bryam Shaw School of Art i London och är flitig medarbetare i Artforum International i New York och NU: The Nordic Art Review i Stockholm.

Rachel Withers
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet