ÅSIKT

I kväll firar hon 50-årsjubileet i bygdegården

TOVE ELLEFSEN LYSANDER om en sommar med Harriet Andersson

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: SF
Harriet Andersson i ”Sommaren med Monika”.

Den svenska synden har uppnått mogen ålder. I år är det femtio år sedan ett filmteam drog in på Ornö i Stockholms skärgård för att filma Sommaren med Monika. Klockare Olsson med familj fick maka på sig, regissören Ingmar Bergman och hans team ockuperade Klockaregården och tuffade runt mellan öarna i motorbåt.

Bygdegården markerar jubileet med en fotoutställning och visar filmen i kväll. Då återvänder titelrollens Harriet Andersson till Ornö för första gången sedan inspelningen.

För Harriet Andersson, som fyllde sjuttio i februari, blev rollen som Monika ett definitivt genombrott.

I Sverige sågs filmen om de två ungdomarna som lever och älskar en kort skärgårdssommar som signal om en ny tid, modern, fri och ung. Utlandet såg det annorlunda. Där bekräftade filmen en bild av det sexiga, syndiga Sverige. I USA stoppades en barbröstad sekvens in som den svenska censuren noggrant hade klippt bort och Monika fick epiteten ”The bad Girl!”

Harriet Andersson har ingen större förståelse för den uppståndelse filmen väckte. ”Vadå synd! – de där två ungdomarna ville ju bara i väg. Monika jobbade i en grönsakskällare där gubbarna tafsade på henne. Hon var en rastlös liten människa, Monika.”

Inte var det mycket naket heller, med undantag för Harriets rumpa på språng mot en göl. Då var det annat med Arne Mattssons Hon dansade en sommar. Där fick man göra reklam med Ulla Jacobssons nakna bröst.

”Men hon var en fin flicka, ljus och ljuv!” Harriet Anderssons analys av den historiska skillnaden går på det fundamentala.

Hennes Monika var brunögd och mörkhårig och allt annat än fin.

Efter premiären

i februari 1953 dök ett par herrar från Hollywood upp och erbjöd ett sjuårskontrakt. Men den unga filmstjärnans engelska var så usel att hon knappt ens fattade vad de snackade om, och hellre än Hollywood valde hon att jobba på Scala, därefter på Malmö stadsteater.

Tove Ellefsen Lysander