Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Hitlerkonster

CLAES WAHLIN om Mein Kampf på Teater Moment

Pontus Stenshäll och Andreas Svensson i   Pontus Stenshäll och Andreas Svensson i "Mein Kampf". Foto: PETRA HELLBERG

    George Taboris fars Mein Kampf undersöker inte så mycket Hitler eller nazismen, som specifika delar av det mänskliga beteendet. Således visar sig juden Schlomo, som bor på det härbärge i Wien dit den unge konststudenten Adolf Hitler sökt sig, inte vara främmande för trakasserier eller det slags mentalitet som den senare sedan gick till historien för.

Andreas Boonstra och Teater Moment låter Taboris intellektuella fars spelas upp med ett fåtal tillägg som spänner texten och dess komik. Inte minst rollfigurernas vägran att ta något för givet innebär ett slags ständigt pånyttfödd oskuld. Vilken Hitler? undrar Schlomo när Fru Död kommer in för att förrätta sitt värv. Därtill kan Boonstra också låta historiens alla frälsare begåvas med också den senaste, Staffan Valdemar Kristus.

 

    I detta slags teaterestetik är risken ständigt att tilltalet vänder sig från publiken och in mot scenen. Detta sker också efter paus, vilket är synd, eftersom ensemblen dessförinnan verkligen lyckas ta sig förbi ordvitsarna och in mot djupare lager av pjäsen.

 

Återstår så en ständigt skrikande och förstoppad Hitler i Andreas Svenssons roande gestalt, en inåtvänd och tidvis mycket övertygande Pontus Stenshäll som Schlomo eller Linda Källgren som en cool Fru Död.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet