Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Mama är lik sin mama...

    Den moderna kvinnan har en lyckad karriär, finfina barn, ett vackert hem och en ganska pappaledig och sexsugen man. I alla fall i den nya tidningen Mama, en livsstilstidning för en "ny mammaroll". Hur moderskapet ska kunna kombineras med arbete har varit ett återkommande tema de senaste åren. Men i Mama tar den formen av ett ändlöst frossande i kärnfamiljs-, medelklass- och konsumtionsideal i stället för i omvälvande idéer.

Den vackra kärnfamiljen bygger sitt medelklasshem och klär sina barn som tuffa vuxna i märkesskor. Pappa har muskler och mamma har sett till att bli smal och snygg efter graviditeten.

I Mama är jämställdhet ett honnörsord (allt annat skulle givetvis vara otrendigt, o ve och fasa) Ändå blir tidningen hopplöst könsrollsbevarande och fullkomligt skriker ut sina dubbla budskap i varje bild.

För i Mamas värld är män män och kvinnor är kvinnor. Kvinnor vill "befria benen" och bikinilinjen från hår och "tajta upp hängrumpan". Män vill lära sig att gråta. Allt göres bäst genom att konsumera något. Och häpp! Äpplet faller inte långt från trädet. Barnen lever i samma könsstereotypa konsumtionshelvete. Flickor får rosa prinsessfluff och pojkar blått och cowboytapet.

    Konsumtion är tidningens ledstjärna. Och följaktligen förvandlas även barnen till den accessoar som matchar föräldrarna i likadana kläder och kärnfamiljsdrömmen blir fulländad i perfektion. Eller vad sägs om frågan till modellen Emma Sjöberg "Det har ju blivit så trendigt nu att skaffa barn ..."? Här platsar inga halvfeta och ensamstående låglönemorsor.

Kanske är Mamas största problem att själva produkten i sig själv är en motsägelse. Ingen - inte ens redaktionens medlemmar som fotograferats med sina barn- existerar som subjekt utan alla karriärkvinnorna är också "Mamman" eller "Supermamman". Idén om att "föräldern" en gång för alla skulle kunna överordnas begrepp som mamma och pappa ligger inte i linje med tidningens idé.

Mama, ges liksom Ruby (en hel tidning om shopping), ut av Bonniers nya förlag Bonzoo. De säger själva att de är "Bonniers zoo" för alla möjliga varelser. Hittills innehåller dock Bonniers zoo bara en viss sorts kvinnor. Där den fria kvinnan manifesterar sin frihet i rollen som konsument. Devisen är: "Du blir vad du köper." Livsstilen är något du införskaffar med ditt plastkort, inte ett resultat av några speciella ställningstaganden. Att denna frihet är högst imaginär, och dessutom inte gäller alla kvinnor, har väldigt liten betydelse när det är annonsmarknaden som styr tidningsutgivningen.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet