Aftonbladet
Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Ljuset fruset

    Det berömda ljuset i konsten har vi hört mycket om. Både i tillkomsten av speciellt målningar, men också i upplevelsen av konstverken (tänk på ljusschakten i Rafael Moneos Moderna Museet).

Amerikanen Spencer Finch tar ett helt annat grepp. Han mätte ljuset i sin ateljé i Brooklyn den 7 februari klockan 16.15 (exakt). Nu har han (exakt) återskapat detta ljus genom ett antal manipulerade lysrör i taket i Brändström & Stenes galleri på Liljeholmen.

 

    Är det en ironi över ljusets betydelse i konsthistorien? Eller en påminnelse? Kanske båda delarna, men för mig är det mer en metafysisk betraktelse över tidens gång. Ljuset är detsamma i galleriet under ett antal veckor. I Brooklyn skulle ljuset ha förändrats i nästa minut.

Finch har helt enkelt fryst ett ögonblick. Det är som om tiden står still.

Och det är både en lockande och en skrämmande tanke. Tid har med åldrande att göra. Att konservera en gammal målning hyllas unisont. Det gäller att bevara ögonblicket in i evigheten. Men vad säger vi om plastikoperationerna som vill bevara ungdomens skönhet in i döden? Fåfänga.

 

    Visst, det är en skillnad mellan "döda" och "levande" ting. Och man kan säga samma sak om, till exempel, ett snapshotfotografi. Men ändå. Finchs till synes enkla utställning väcker tankar. Han tar vid där den amerikanske minimalisten Dan Flavin slutade. Genom enkla lysrör, placerade på olika sätt och med olika ljusintensiteter och ibland färger, omformade Flavin sättet vi kan uppleva ett enkelt rum på.

Spencer Finch adderar en idémässig finurlighet. Kan man fånga, bevara och överföra något så immateriellt som verkligt ljus? Finch kan, och det är ljusligt bra.

John Peter Nilsson
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet