ÅSIKT

Nygammal cirkus ingen konst

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: CALLE STOLTZ
"Miss. Lyckad" med Cirkus Cirkör.

Den så kallade nycirkusen anförs allt oftare som en av de sceniska uttryck som berikar eller åtminstone kan berika teatern. Till skillnad från den gamla cirkusens nummerrevyer skulle nycirkusen öppna sig mot ett mer konstnärligt innehåll. Romeo och Julia på Dramatens Elverket häromåret brukar nämnas som exempel.

Vad Cirkus Cirkör då visade på Elverket var att det gick att berätta en historia i nycirkusform. Att sedan den kända berättelsen snarast reducerades på en rad olika vis var kanske sekundärt i sammanhanget.

Miss Lyckad heter Cirkuspiloternas senaste produktion, som alltså är ett slags examensarbete (avslutningsshow kallar man själva det hela) i Cirkus Cirkörs regi.

Denna gång berättas ingen sammanhängande historia, utan i stället uppträder ett antal figurer som tillskrivs en och annan egenskap, eller rättare, en och annan attityd. Gemensamt har de alla föreställningstitelns ordlek; också havererade cirkusnummer blir följaktligen här till nummer.

Man jonglerar med bollar och käglor, hänger i trapetser och traskar på lina till musik.

Det mesta med lovande skicklighet, men inget som kan göra anspråk på att imponera. Att den obligatoriska nörden här ges i dubbel upplaga visar mest att nycirkusen flirtar med publiken lika ohämmat som den gamla vanliga cirkusen.

Ett nummer sticker ut. När Anders Jensen går på lina och har att spela mot tre marionettfåglar anas under några ögonblick en dramatik. Plötsligt används tekniken och de hårt erövrade konsterna till att gestalta någonting som kan göra anspråk på åtminstone ett teatralt uttryck. Men strax fortsätter man med bollar och trapetser.

Det är således ganska långt till exempelvis Cirque Invisible, likaledes får detta slag av nycirkus svårt att i uttryckskraft konkurrera med såväl dans som mim och teater. Skicklighet i all ära, men det är långt kvar till den konventionella cirkusens högsta höjder och att göra konster, det ska vi nog se till att inte glömma bort, är ingen konst.

Nycirkus

Claes Wahlin