ÅSIKT

En ny värld skapas

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: HUGO GLENDINNING
Akram Khan Company med "Kaash" på Dansens hus.

Det börjar med ett trumslag och en ensam dansare på scenen framför fondens svartvita rektangel. Ur anslaget växer med en kraft lika knivskarp som explosiv ett alldeles nytt språk. Ingredienserna är hämtade ur modern västerländsk dans och ur den uråldriga indiska berättande danstraditionen kathak. Båda finns med i den engelska dansaren och koreografen Akram Khans kulturella bagage.

Bara 30 år gammal har han lyckats med något annat och mer än att sammanföra sina två skilda världar. Han skapar helt enkelt en ny värld. Scengolvet streckas av ljus. I Anish Kapoors scenografi skiftar fondens tunga rektangel från smutsvitt till becksvart, blodrött och grått. Av de fem smala, svartklädda dansarna är Akram Khan med sin rakade skalle virtuosen. Hans virvlande armar och superba teknik är oöverträffad, men det gör honom inte ensam på scenen.

De fem är som delar av samma kropp, alltid i kontakt fast de bara någon enstaka gång rör vid varandra. Tillsammans bygger de en grammatik där den klassiska dansens fågellikt rytmiska ljud och grafiska rörelsemönster samsas med sönderbrutna meningar på främmande språk man tycker sig känna. I en tv-film som visas på Dansens hus under gästspelet berättar Khan att han som pojke även dansade till Michael Jackson och ABBA. Det märks.

Musiken är så smittande att man får lust att stå upp i bänken och dansa. Musiken är grunden - ur vilken rörelsen växer. Kraftfull, rytmisk och vacker omfattar den allt, även tysta partier bärs av en rytm skapad av dansarens andetag, av själva stillheten på den mörka scenen.

Kaash - titeln betyder "om" - är oupphörligen intressant och har en originalitet, elegans och ödmjukhet som djupt imponerar.

Dans

Tove Ellefsen Lysander

ARTIKELN HANDLAR OM