Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Vart tog du vägen, Cleo?

    Var tog den snygga och självständiga, sexiga, intelligenta och mogna kvinnan vägen och var kommer lillvärdinnan på makens affärsmiddag ifrån?

SVT-serien Cleo aktualiserar den urgamla frågan. Det började så bra för tre säsonger sedan, med en titelroll specialskriven för Suzanne Reuter i rollen som snygg, sexig och självständig karriärkvinna, på jobbet omgiven av intressanta, välspelade kollegor och på hemmaplan ensamstående mamma till en 20-årig son.

En gyllene regel inom serieskrivandet är att karaktärerna snabbt bör fås att ingå i känslomässiga relationer. Och mycket riktigt, redan en bit in på andra säsongsvarvet hade Cleo och chefen Claes, Loa Falkman hittat varandra, ungefär samtidigt med att hennes kollega Kajsa, Magdalena Johansson bildade par med bolagets egotrippade försäljare Åke, Johan Rheborg.

 

    När relationerna väl har etablerats verkar det onekligen som om författarkollektivet Tre Vänner - Johan Kindblom, Michael Hjorth och Tomas Tivemark - tappar intresset för kvinnorollerna, som verkar ha fått gå ner på halvtid så att intresset istället kan ägnas åt deras mera expansiva män.

 

    Initiativen, de galna utspelen - allt som svär mot mediets konventionella syn på hur kvinnor ska gestaltas - har här lagts på de manliga rollfigurerna. Ändå görs titelrollen av Sveriges största komedienne.

 

    Istället för att ta löftet om att skildra en modern karriärkvinna i storstad på allvar satsar man på intrig. Nu, i den tredje serieomgången går därför Suzanne Reuters Cleo runt och vrider sina händer. Sonens okända fader ( Carlo Barzotti) har materialiserat sig. Nu ska Cleos svek och förljugenhet få sitt straff. Men serien har redan urartad till en både splittrad och melodramatisk historia. Det är svårt att längre engagera sig.

Tove Ellefsen Lysander
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet