Aftonbladet
Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Sändning: Hamlet

Susanne Karlsson och Erik Olsson i   Susanne Karlsson och Erik Olsson i "Hamlet". Foto: BODIL JOHANSSON

    På andra sidan om traditionen och skit i traditionen står Teater Terrier i Malmö och viftar med en alldeles egen Hamlet-flagga. Inte blodig eller svart utan bara hejdlöst uppåt väggarna, skakar den skickligt och intelligent liv i Shakespeares klassiker. De alltid lika överraskande Terrieristerna har med regissören Cezaris lyckats med inte mindre än att göra både riktig massaker och nytolka det välkända stoffet.

 

    Utgångsläget ger Susanne Karlssons extraordinärt kringstolpande och kaotiskt ticsfyllda Gertrud samt Erik Olssons Claudius som med neutralaste mjukisrösten konstaterar att han redan läst pjäsen och att teatern förresten ändå inte längre berör någon i publiken.

Anders Carlssons Hamlet verkar heller inte så lite löjlig när han med största förstoringsglaset är ute för att "avlöja" sin styvfar med hjälp av teater.För allt runt omkring honom är teater och han kan själv spela allt. Självförälskad soloartist, introvert demonregissör, liten gosse eller politisk stå-uppare. Anders Carlsson behärskar därtill galant hela det kameleontiska registret.

Vi befinner oss också instängda i en inspelningsstudio där allt är möjligt att förställa. Skådespelarnas insatser är bara början. Klädd som dandy låter som grymtande samuraj, det är effekten som räknas, inte de gammaldags sävliga kropparna. Det ekar, förstärks och förvrängs, och alla vill till mikrofonerna. Med alldeles lysande auktoritet leker ensemblen med infall och upptåg och strör galna tonfall, dialekter och vassa dagskommentarer så att det hela tiden är underhållande.

 

    Men det hade inte varit Teater Terriers Hamlet om det bara varit roligt. Tv-skärmen visar inte bara att historien är möjlig att klippa fram i skilda versioner utan också att det hela redan är inspelat och klart. I ett annat slags teknologisk final än Shakespeares segnar skådespelarna ner, en efter en med ett förvånat uttryck, och försvinner bakom den veckade ridån.

Så må människorna spela på scenen bäst de kan, deras historia är kanske redan skriven. Återstår att titta på delfinerna då de lyckligt dyker på bildskärmarna till evighetsslingan av samma klassiska melodi.

Barbro Westling
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet