ÅSIKT

En kärleksfull bild av outhärdlig sorg

TOVE ELLEFSEN LYSANDER ser NoBody på Dansens hus

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: BERND UHLIG
Sasha Waltz: "NoBody".

"Vad är det att vara människa, vad är odödligt i oss, hur förstår vi att våra liv och kroppar har ett slut?"

Före föreställningen av NoBody på Dansens hus läste jag programmet med viss skepsis.

Efteråt är det bara att ge den tyska ensemblen under koreografen Sasha Waltz ledning rätt.

Det är möjligt att ge de stora frågorna - om inte ett svar, så åtminstone en bild, ett uttryck, en känsla - av förlust, av avskedets smärta, av dödens intighet. För vad blir kvar av oss?

En efter en gör de 26 dansarna entré mot en svart fond där tre genomlysta skärmar markerar rummet.

De rör sig vilset, sökande. Några har bandagerade ansikten, andra är klädda som kom de direkt från balen eller skolbänken in hit till dödens väntrum. En dansare i svart, en annan i helrött är enda eftergiften till symbolismen. Som fragment av minnen trycker sig kroppar och händer mot skärmarnas ljus.

Musiken är ett trummande, en avlägsen vind som växer till ett dån och ersätts av fragment som av en gammal schlager.

Det är som om kroppen läser av sin egen minneskatalog. Dansen är som en enda, flytande rörelse. Det är bara att buga sig för dansarnas lätthet och elegans och koreografins absoluta auktoritet och visuella fantasi.

När döden slår till och allt blir tystnad kliver mannen helt enkelt i sin döda väns kläder och släpar runt på honom som vore de siamesiska tvillingar.

Det är en lika grym som kärleksfull bild av outhärdlig sorg.

Men livet tar ut sin rätt.

Föreställningens signum är den jättelika, vita ballongen som ett tag tycks vara på väg att lägga sin mjuka tyngd även över publiken.

När Claudia de Serpa Soares kliver upp i det vita och låter det omsluta henne får det fasansfulla en form och döden en lätthet som är till att bära. Som ett barns lek bland molnen.

Nästan som om Gud fanns.

Dans

Tove Ellefsen Lysander

ARTIKELN HANDLAR OM