Aftonbladet
Dagens namn: Sibylla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Katastrofen - mellan bilden och minnet

    Utan att vara ett huvudtema var den synlig redan i Maus: serieskaparen Art Spiegelmans mjuka och besvarade kärlek till New York. Staden låg som en trygg fond bakom faderns berättelse från Förintelsen och sonens försök att förstå. Nedre Manhattan är också förstås en av de centrala gestalterna när Spiegelman tar sig an att i tio stora tablåer teckna 11 september och åren därefter. De andra är framför allt den amerikanska serietraditionen, en Bushkritisk och fredsvänlig intellektuell hållning samt bildens möjlighet i bildfloden.

Spiegelman beskriver hur han förväxlar sina egna minnen och sinnesintryck med de bilder han sett senare, hur han med sin gråt skrämmer sina barn mer än de skrämts av fallande torn. In the Shadow of No Towers är en ovanlig berättelse där en visuell figur återkommer: ett utbränt torn, nästan ett självlysande skelett strax innan det faller sönder och skapar den icke-skugga som Spiegelman sedan försöker förhålla sig till. Han gräver efter fasta punkter i tillvaron och finner den amerikanska serietraditionens barndom: serier var, trots den tid de krävde för sin tillkomst, dagsländor - och därför "just right for an end-of-the-world moment". Spiegelman lyfter fram George Herrimans Krazy Kat som bland det bästa seriekonsten sett men parafraserar själv hellre andra, mer slapstickartade och mindre djupsinniga verk.

 

    In the Shadow of No Towers vindlar sig så fram mellan den stora världspolitiska omvälvningen och rätten att fortsätta röka, mellan paniken och kritiken, men framför allt i den tunna hinnan mellan bilden och minnet: bilderna skapar minnen, förtydligar dem och skickar dem vidare.

Ulrika Stahre

Serier

Art Spiegelman

IN THE SHADOW OF NO TOWERSPantheon Books

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet