Aftonbladet
Dagens namn: Nikolaus, Niklas
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Lust möter smärta

Maya Eizin Öijer:   Maya Eizin Öijer: "Continence I", 1988.

    Retrospektiva utställningar över konstnärskap är en sorts biografier på vägg. De bygger på två olika och gamla idéer: att individen är en lagom stor enhet för att förstå en epok, en generation, en samtid - och att konst i princip är samma sak som det personliga uttrycket, det privata gjort publikt. Dessa idéer krockar faktiskt, men soloutställningen är ändå den dominerande formen av konstutställning. När Maya Eizin Öijer visas i Uddevalla är det av ovanstående två skäl: hon speglar en epok (det postmoderna genombrottet) och hon har genom dryga tjugotalet år skapat något av en egen ikonografi, ett bildspråk som känns igen och som upplevs som djupt personligt.

Det går också att se utställningen både som en påminnelse om tidstypiska konstnärliga metoder (genreblandningar, måleri som blir objekt, textens betydelse, sinnesanalogierna) och som en individuell resa genom olika teman och motiv.

 

    Så varför är det då så enkelt att tänka dualistiskt just inför Eizins verk? För att de ofta bygger på motsatser förstås. Det är det svaga och utsatta som möter det hotfulla, lusten som möter smärtan, vetenskapen konsten. Det kan upplevas kreativt så länge bildspråket är oväntat, men mindre intressant när det drar åt det klichéfyllda hållet - flicka och vilddjur eller barn med rovfågel. Det drömska i Vildmark-serien från senare år är ändå lite lockande. Bildens djup markeras som yta genom diffusa penseldrag, en centrifugal kraft drar blicken och medvetandet in bakom det synliga. Där är platsen för sagan, den riktiga.

Ulrika Stahre
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet