Aftonbladet
Dagens namn: Tore, Tor
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

NÄR ITALIEN ÄNNU VAR EXOTISKT

Carl Bloch:   Carl Bloch: "I en romersk osteria", 1866. Foto: STATENS MUSEUM FOR KUNST, KÖPENHAMN

    Italien har mer än något annat land i Europa stått som symbol för det gemensamma kulturella arvet: här blommade både antiken, renässansen och barocken. Från den antika världsstaden, vidare till påvedömet, till den humanistiska poesin och bildningen, till Michelangelo, Borromini, Caravaggio. Man flämtar av allt som överlevt till senare tid, skakat av sig tidens produktionsvillkor och korruption och bara blivit skönt, evigt.

Lockelsen i att resa till Italien (eller mer korrekt det som blev Italien 1861, den appeninska halvön och dess många små furstestater) är begriplig: det gav bildning, värme och status. Möjligheterna var stora för konstnärer att skapa kontakter och bli inspirerade, för rikemanssönerna att bli vuxna och kloka, för kungligheter som Gustav III att köpa hem gipskopior av de viktiga antika skulpturerna.

Allt detta finns med när Nationalmuseum bygger sin höstutställning Drömmen om Italien kring idén att det är både den fysiska och mentala delen av resandet som ska visas. Roligast att se är också de mest fysiska skildringarna, som Carl August Ehrensvärds små laverade pennteckningar som skildrar hur man tar sig över de höga alppassen, med djur som stretar, människor som yvs. I Färden nerför Alperna in i Italien syns mulåsnorna spjärna emot i den brantaste av backar. Landskapet breder ut sig, redo att upptäckas.

 

    En tematisk utställning som denna kräver en del av sina betraktare. Historieintresse och villighet till påläsning, förstås, men också blick för att måleriet inte alltid är så intressant i sig: schablonstinna skildringar av det italienska vardagslivet, inklusive eldiga kvinnor och män, bär - betonat av den obligatoriska knallblå himlen - vittnesbörd om en tid då Italien var lika exotiskt som Orienten och det främmande lika lockande, men skrämmande.

Genren konstnärsskildringar blir också den mytologiserande, men alls inte lika tydligt. Här porträtteras grupperna, män tryggt poserande antingen tillsammans med något verk eller bara tillsammans med likasinnade. Konstnärslivet i Italien var - i högre grad än det som senare uppstod i Paris - en manlig angelägenhet. Detta märks tydligt också på Nationalmuseum. Exotiseringen av Italien var i hög grad den manliga nordbons blick på den kvinnliga sydlänningen. Drömmen om värme, njutning och frihet fanns alltid vid sidan av drömmen om den europeiska bildningen.

Ulrika Stahre

Konst

Drömmen om Italien. Nordiska

resenärer i Södern 1750-1850

Nationalmuseum

T o m 16 jan

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet