Aftonbladet
Dagens namn: Brynolf
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

När saknad blir till livslång rädsla

Isabel Reboia och Andreas La Chenardière i   Isabel Reboia och Andreas La Chenardière i "Fria viljan". Foto: TIM CLAXTON

    Teaterprogram används numera mest till presentation av skådespelarnas meritlistor. Teater Scenarios oansenliga A4 är ett lysande undantag. Där klämmer dramatikern Daniela Kullman in den skakande historien om en skilsmässa. Om hur hennes bror valde att bo hos sin pappa, om hur han därefter valde bort rätten till umgänge - först med sin mor, därefter med sina syskon, morföräldrar, kusiner osv.

Är dessa beslut dikterade av barnets "fria vilja"? Frågan är djupt relevant för alla som någonsin har varit i närheten av en skilsmässa.

    På Teater Scenario är det släktmiddag i en familj där minnet om mamman har utplånats så till den grad att hennes huvud har rivits bort från familjefotot. Här är det ingen tvekan om vem som stått för skrämseltaktiken. Mats Flinks glashalt joviala Far är från första början en psykopat som håller sönerna i ett strypgrepp. De har hunnit bli vuxna. Isak Hjelmskogs hårt knutna Brorsan kommer hem för att presentera sin fästmö, Isabel Reboia. Andreas La Chenardières mjukare Lillebror kommer för att supa och uthärda Fars närmanden.

 

    Isabel Reboias fästmö är lämpligt nog mentalskötare till yrket. Medan Brorsan krymper till skrämd pojke står hon orädd pall för Fars skiftande taktiker. Men i den här sjuka familjen är saknaden efter mamman så hårt tabubelagd att den bara kan sippra in via tingen. Spelade av Petra Hultgren, Mina Azarian, Anna Blomberg och William Ddumba är lampan, soffan, Ikeabordet och toalettdörren båda konstigare och känsligare än människorna.

I Cilla Dunås regi spelar koreografiska inslag en för stor roll. Det som drabbar är ändå berättelsen om barn vingklippta av vuxnas maktkamp. Och om saknad förvandlad till livslång rädsla.

Tove Ellefsen Lysander
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet