Aftonbladet
Dagens namn: Sibylla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Ibsens val och kval enligt Susan Sontag

Petra Brylander i   Petra Brylander i "Kvinnan vid havet". Foto: PETER WESTRUP

    Begreppet palimpsest, ursprungligen använt vid studier av gamla pergament där bortskrapade texter syntes under den senast nedtecknade, passar utmärkt som en beskrivning av förhållandet mellan Susan Sontags Kvinnan från havet och Ibsens Fruen fra havet. Ibsens jämförelsevis pratiga text kan emellanåt, trots Sontags kondenserade variant, träda fram med direkta citat.

Skriven som ett slags teaterkantat för fem röster (och en stum) fälls replikerna antingen rakt ut mot publiken, eller med tanke på att någon tredje lyssnar till ordväxlingen. Monologer och dialoger, någon enstaka terzett, undviker det naturalistiska dramats tricks. Formen förefaller given för urpremiärens regissör 1998: Robert Wilson.

    Olof Lindqvist har iscensatt det svenska uppförandet i Malmö, där stramheten lättas upp av en noggrann rytm och en rad inlagda kommentarer i form av hostningar, menande suckar eller något enstaka utrop. Kontrasten mellan det gudfruktiga hemmet - ett kors på väggen som enda prydnad, långa, kyska dräkter - och kvinnornas frust-ration är vad som driver denna vackra uppsättning. Det är som om mannen i huset, Hartwig Wangel, har satt upp de spelregler Ellida, hans fru, och döttrarna från första äktenskapet, har att tänja, sträcka och söka bryta.

Men inte ens hos Sontag är befrielsen självklar. Om Ibsen talade om frihet under ansvar är friheten här det försvinnande ögonblicket, den ljusblixt som är allt kvinnan känner från mannens eviga frihet. Att förstå detta, avslutar Hartwig, är att utvecklas.

    En väl samspelt ensemble balanserar snyggt mellan textens ämne och dess, i Lotta Lotass översättning, musikalitet. Hans-Peter

Edhs Hartwig utstrålar rena frikyrkliga tryggheten, stark men förödande, Mari Götes-

dotters Bolette är vassast på scen i sina precisa svängningar, och hennes tillkommande, Björn Åkessons Arnholm, precis så knastertrist att ingen kan undgå och se hur kvinnoödet enligt Ibsen och Sontag genast kommer att upprepas.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet