Aftonbladet
Dagens namn: Tore, Tor
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Akademin är feg

   När jag häromåret fick ett specialpris av Svenska Deckarakademin för boken Deckarhyllan så lovade jag vid utdelningen att ta priset som intäkt för att ledamöterna uppskattade mina kritiska ord om deckarrecensentkåren i allmänhet och Deckarakademin i synnerhet.

Den kritik som Jan Arnald riktar mot Deckarakademin – åldrad, trött och konservativ – har jag upprepat under flera år. Även om jag snarare tycker att ledamöterna är barnsliga, som en deckarklubb, typ Hemliga sjuan (mest killar och någon enstaka tjej som alibi).

Svenska Deckarakademin tar inte genren på allvar. När deckare blir alltför allvarliga – i betydelsen våldsamma och verklighetsnära – så tycker inte ledamöterna att det är roligt längre. För Deckarakademin tycks kriminalgenren vara tidsfördriv och underhållning – medan deckare för mig är skalpeller som snittar upp samhällskroppen. Bra deckarromaner både skrivs och ska läsas på allvar.

Allra sämst har Deckarakademin utmärkt sig när det gäller priser till översatta romaner. De främsta av de nutida deckarförfattarna, de som förmår skildra verkligheten som mest verklig, närmast, hemskast och sannast, har inte fått något pris, flera har aldrig ens nominerats.

Som amerikanerna Michael Connelly, Dennis Lehane och George Pelecanos. Eller de skotska författarna Ian Rankin, som nominerats i år men borde ha prisats för flera år sen, och Denise Mina. Och vart tog Daniel Woodrell vägen i år? Nej, säg inte att Gryningen kommer aldrig åter inte skulle vara en kriminalroman! Deckarakademin har hyllat romaner som varit mindre deckare än så.

Fegt är bara förnamnet.

 

   Det skrivs och pub–liceras många svenska deckare (cirka 70 stycken i år och 90 i fjol) men blott en handfull skulle jag vilja kalla samtidsdeckare, till innehåll och inte minst form. Den stora mängden av svensk kriminallitteratur är lika åldrad, trött och konservativ som Deckarakademin.

Jag tror det hänger ihop. När den nya anglosaxiska vågen av innehållsligt samhällsskildrande och formmässigt nyskapande kriminallitteratur nonchaleras och döljs av Svenska Deckarakademin, i stället för att lyftas fram och prisas, så påverkar detta också vilka deckare som författare skriver och förlag publicerar i Sverige.

Bengt Eriksson
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet