Aftonbladet
Dagens namn: Georg, Göran
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Till botten med Sjöfartsverket!

Dagens Gormander

   Klart vi måste ha en byråkrati som ordnar saker och ting. Men ibland är det som om byråkratin skenar när den blir skrämd. Ni minns kanske Sjöfartsverket, fången på fyren och sjökortet som var fel.

Eller Estonia.

Nästan tusen människor drunknade för att en båt inte var sjövärdig. Man kan förstå paniken på Sjöfartsverket. Klart det behövs regler på sjön för att rädda liv och därför har Sjöfartsverket bestämt att så fort man tjänar pengar på en båtfärd så betraktas båten som ett handelsfartyg. Också en liten båt.

Om snickaren på Johannesskär far och handlar snus och limpa i sin sexmetersbåt är det okej, men om han ställer sin verktygsväska i båten för att åka och snickra på holmen intill så klassas hans båt som handelsfartyg.

Snickaren hyser ringa förståelse för detta. Han inser inte att Sjöfartsverket bara vill göra hans tillvaro säkrare.

Problemet för snickaren är nämligen att han, för att få framföra sina lilla båt med verktygsväskan, måste ha fartygsbefälsexamen klass VIII. För att få den ska han ha VHF-certifikat (radio), ha deltagit i en endags brandövning, en endags kurs i sjukvård och hjärt- lungräddning samt vid färden medföra ett högst fyra år gammalt läkarintyg på särskild blankett.

Han ska dessutom ha maskinbefälsexamen klass VIII om motorn är större än hundra hästar.

   Så nu har hundratals snickare och båtförare längs kusterna genomgått de nödvändiga kurserna. De flesta är sura på gränsen till uppror och mentalt sammanbrott. För att få maskinistexamen måste man nämligen gå en kurs där läroboken är skriven för typ Atlantbåtar med 36000 hästkrafters motorer.

Snickaren förstår helt enkelt inte sitt eget bästa.

Utnyttjar han båten yrkesmässigt så är den ett handelsfartyg, sade Bo Bergström, Sjöfartsinspektionen, på ett ABF-seminarium i veckan. Då gäller bemannings- och behörighetsförordningarna.

En bonde som kör ut kreatur till en holme bedriver kommersiell sjöfart. En tandläkaren seglade iväg med sin båt Plomben. Han hade tandläkarborren ombord och steg i land och borrade några hål.

Han blev fälld för detta, då han förvarat borren ombord, förklarade Bo Bergström.

   Det är inte lätt att vinna förståelse för enkla regler som är till för att hjälpa människor och undvika olyckor till sjöss.

Sålunda skulle en skolklass bekosta sin klassresa genom att paddla i trästockar som huggits om till kanoter. För en tia skulle varje trästock ta en passagerare.

Ett solklart fall, sade Bo Bergström. Trästockarna var 6,10 m långa, alltså tio centimeter över gränsen. De tog betalt och därmed rörde det sig om kommersiell sjöfart. Trästockarna var förvandlade till handelsfartyg och paddlaren måste ha fartygsbefälsexamen klass VIII.

Vad gör man inte för att rädda liv till sjöss?

För snickaren räcker det tyvärr inte med examen. Själva båten måste uppfylla verkets krav. En student, Magnus Lindahl, vid Institutionen för sjörätt vid Stockholms universitet, har just publicerat en uppsats där han går igenom Sjöfartsverkets regelsamling för små båtar.

Ett fartyg på fem meter i kommersiell drift ska sålunda "uppfylla Sjöfartsverkets kungörelse om bostäder och ekonomilokaler m.m. på fartyg (1970:A4)".

Kan förstås vara svårt att få rum med, tycker snickaren. Dock har Sjöfartsverket i sin välvilja gett möjlighet till dispens. Han måste också ha en arbetsmiljöpolicy för båten, bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete samt föra skeppsdagbok.

   Jag ringer till Daniel Lindefors, som är utbildningsledare vid Marina Läroverket i Stocksund, och berättar att jag skriver böcker om skärgården. Får man ta med sig pennan?

Nej, formellt åker du omkring på ett handelsfartyg, säger Daniel. Du tar ju betalt för att skriva.

Så då kommer Kustbevakningen att stoppa mig, konfiskera båten och åtala mig?

Dom upptäcker nog inte pennan. Den är lätt att gömma undan.

Hur har det blivit så här? Det påminner om Carl Jonas Love Almqvists gatugångsreglemente. Är det satir?

Nej, säger Hugo Tiberg, professor i sjörätt vid Stockholms universitet. Dom som håller på med det här på Sjöfartsverket är väldigt ambitiösa och har ett ärligt uppsåt. Dom känner inte att dom jävlas med folk och har tillverkat ett alldeles eget regelverk.

Det är bara det att dom är rubbade.

Vi ska se över det här, sade Bo Bergström, på ABF-seminariet. Kanske kan man plocka bort snickaren ur regelverket. Så slipper vi på Sjöfartsverket att skämmas.

Doktor Gormander
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet