ÅSIKT

Dansexplosion

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Lesley Leslie-Spinks
Asher Lev i "Ready to explode".

■ ■När Örjan Anderssons fem dansare intar Stora scenen på Dansens hus är det inte fråga om att sitta i salongen och grubbla på vad saker betyder eller vilken metafor de där uppe håller på att undersöka. Dans är det som intresserar den här koreografen.

Här är dansen själv satt på scen, infallsrik, tät och ekvilibristisk, bitvis i en grad jag aldrig förr har sett. Och allt till en ljudsida där stackato, varningssignaler och taktfasta slag växlar med spröda klanger, rap och elegisk pianomusik.

Musiken vaskar över scenen som vågor, stegrar sig för att sakta ner tills ljudet av nakna fötter mot golvet är det enda som hörs.

Tystnad är också något den här koreografen vet att hantera.

Över golvet i det vita rummet svävar en vid cirkel, likt omloppsbanan runt Saturnus eller spåren av den substans som slungas runt universums svarta hål.

I Jens Sethzmans sagolika ljussättning rör sig rummet, skiftar ton och färg. I ett landskap av gråa toner dansar Annika Hyvärinen ett superbt vackert solo som är kvinnligt bara i sitt sätt att visa en kropp som är lika utlämnad åt ensamheten som åt den totala friheten.

■ ■Dansarna är alla utomordentliga. Norrmannen Sverre Magnus Heidenberg, svenske Dan Johansson, den israeliska dansaren Asher Lev och finska Hyvärinen möts, skapar broar med sina kroppar, klättrar, piruetterar, kliver och rör nästan vid varandra i något som liknar en hälsningsceremoni.

När det ser ut som händer, armar, ja, som om hela kroppen lever sitt helt egna liv betyder det att Michael Getman, även han från Israel, är igång på scen.

Som en schaman, en clown eller ett barn med envist nyfikna ögon rör han sig bortom alla givna mönster. Det är vansinnigt och magiskt vackert. En explosion av dans och absolut värd att se!

Dans

Tove Ellefsen Lysander ([email protected])